Melón – jedlo anjelov

20. júna 2017

Prinášame Vám  zaujímavý článok od Mgr. Antónie Mačingovej, autorky trilógie Najedzte sa do štíhlosti.

Leto je pre každého asi najpríjemnejšie ročné obdobie, ktoré je spojené so slniečkom a s príjemnými teplými až horúcimi dňami. Počas zimy si telo nahromadilo veľa kalórií v podobe tuku, ktorý mal poslúžiť ako ochrana proti chladu. V lete sa tento tuk automaticky spaľuje a tento spaľovací proces v tele prirodzene produkuje množstvo tepla. Účinkom vonkajšieho aj vnútorného tepla dochádza často k dehydratácii. Životné tekutiny sa stávajú koncentrovanejšie a prúdia pomalšie, a tak je pitie väčšieho množstva tekutín vyslovene nutné, lebo telo sa dehydratuje a hustne aj krv. Slabý pitný režim je mimochodom často príčinou bolestivých migrén a menštruačných bolestí, horšieho trávenia a následného vylučovania. Prítomnosť vlákniny v melónoch je prospešná hlavne pri úspešnom liečení naposledy spomínaných problémov.

Problém s pitným režimom majú hlavne starší ľudia. MELÓN predstavuje vynikajúcu náhradu doplnenia tekutín.

Cukrové (oranžové, žlté a biele ) aj vodové (červené, žlté) melóny sa bežne považujú za ovocie. Je to však zelenina. Lahodná zelenina rôznej chuti, tvaru a konzistencie so šťavnatou dužinou, ktorá nielenže zasýti, ale tiež vynikajúco uhasí smäd, a to hlavne v spomínaných horúcich dňoch. V lete je červený melón aj cenovo dostupný, preto si ho môžete pokojne dopriať podľa chuti. A pokojne aj každý deň.

Melóny sú lahodnou a šťavnatou potravinou, ale tiež vynikajúco odstraňujú zdravotné či estetické problémy. Odvodňujú organizmus a obsahujú draslík, prvok, ktorý pomáha pri znižovaní krvného tlaku a minimalizuje výskyt srdcovo-cievnych ochorení. Skvelá je hlavne odroda kantalupského (oranžového) melóna.

Sú vhodným zdrojom farbiva, ktoré chráni pred akné – betakaroténu – a karoténov, ktoré chránia pred stratou zraku a inými civilizačnými chorobami. Niektoré druhy môžu pôsobiť aj proti tvorbe krvných usadenín. Melóny, či už vodové, alebo cukrové, sú vynikajúcou potravinou aj pri problémoch s ľadvinami či ľadvinovými kameňmi, lebo vďaka vysokej prítomnosti minerálov regulujú obsah vody v organizme. Sú vynikajúcim zdrojom vitamínu C, ktorý je účinný antioxidant a povzbudzuje imunitný systém. Pomáhajú pri znižovaní hladiny cholesterolu.

Vďaka prítomnosti vitamínu A a vitamínov radu B sú melóny prospešné aj pre oči.

A potešujúce je, že okrem vody a vlákniny sú plné živín s nízkou kalorickou hodnotou, takže predstavujú skvelú potravinu pri odstraňovaní tukových vankúšikov. A o to intenzívnejšie, ak si denne zájdete po čerstvý melón na bicykli do najbližšej predajne Tesco. 🙂

V každom prípade je však potrebné zmeniť aj doterajšie stravovacie návyky.

Nákup a skladovanie

Kupujte celé melóny, nie pokrájané na polovicu či štvrtiny, aby sa zachoval obsah živín. Účinkom vzduchu sa znehodnocuje hlavne vitamín C. Ak si však z nejakých dôvodov kúpite menší melón, vyberajte taký, ktorý nebude mať trhliny. Toto som začala registrovať v posledných rokoch a ako som sa dočítala, príčinou vzniku takýchto trhlín je prítomnosť látok, ktoré urýchľujú rast plodov. Tieto umelé látky následne pôsobia na organizmus a ako všetko neprirodzené a umelé môžu neblaho vplývať na  zdravie. Vyberajte si teda čerstvé, pevné plody so sviežo vyzerajúcou stopkovou časťou.

Keď si melón prinesiete domov, skonzumujte ho čím skôr bez zbytočného skladovania v chladničke.

Niekoľko tipov, ako si pripraviť chutný pokrm a obohatiť jedálny lístok

Melón môžete jesť samostatný, v ovocných šalátoch alebo v kombinácii so syrom feta, šunkou alebo s rybou. Červený melón sa dá konzumovať aj s chutným kváskovým chlebíkom.

Vodový (červený ) a cukrový (žltý a oranžový) melón nakrájajte na kocky, ktoré postupne napichujte na drevené ihlice. Nakoniec pridajte čerstvú jahodu. Je to chutná a zdravá náhrada rôznych sladkostí.

Kúsky červeného melóna podávajte s kúskami syra feta obaleného v sušenej bazalke. Zmes z kúskov rôznych melónov a ananásu rozmixujeme na sorbet a zmrazte.

K rybám alebo hydine môžete pripraviť svieži šalát z oranžového alebo žltého melóna, posekanej bazalky, limetkovej či citrónovej šťavy a z nastrúhaného zázvorového koreňa. Ak vám vyhovuje ostrejšia, štipľavejšia chuť, zázvor nahraďte čili papričkami.

Ak máte radi polievky, rozmixujte cukrový melón s čerstvou citrónovou šťavou, medom a mätou. Nechajte v chlade a podávajte ako dezert.

Cherry paradajky, kúsky oranžového melóna, syra feta či mozzarella, šťava z limetky. Všetko spolu premiešajte a máte hotový olovrantový šalát.

Šalát z červeného melóna s čerstvou mätou a so syrom 

Potrebujete: asi 1,5 kg červeného melóna bez jadierok a šupy 
1 červenú cibuľu
hrsť listov čerstvej mäty
1 lyžicu panenského olivového oleja
1 lyžicu limetkovej šťavy
mozzarellu nakrájanú na kocky (môže byť aj kozí syr)
píniové oriešky alebo mandľové lupienky opražené dozlatista
rozdrvené čierne korenie

Príprava: Melón nakrájajte na menšie kocky a vložte do väčšej plytkej misy. Červenú cibuľu prekrojte a nakrájajte na jemné prúžky, ktorými posypte kúsky melóna. Mozzarellu nakrájajte na kocky a pridajte do šalátu. Ozdobte mätou. Z oleja a limetkovej šťavy pripravte zálievku, ktorou pokvapkajte pripravený šalát. Môžete dochutiť kúskami rozdrveného čierneho korenia.

Mozzarellu je možné nahradiť mäkkým kozím syrom. Všetko spolu premiešajte a posypte píniovými orieškami alebo mandľovými lupienkami.

Dobrú chuť!

Tesco Magazín 7/leto 2017