Zdravá a chutná desiata? Aj také sú

19. septembra 2017

September nie je len čas, kedy si musíme opäť zvyknúť na školský režim. A to znamená nielen ranné vstávanie, písanie úloh či rozvážanie na krúžky, ale aj dennodenná príprava desiaty a večná otázka – čo pripraviť na dnes?

Aj vy večer čo večer vydolujete zo školskej tašky nedojedenú desiatu? Prípadne si už večer lámete hlavu nad tým, čo zabalíte svojmu školákovi zajtra? Jedno je isté, každý deň rožtek s maslom a salámou vaše dieťa dostať nemôže.

Ideálna desiata

Čo by mala obsahovať ideálna desiata? V prvom rade vyvážený pomer všetkých základných makroživín a stopových prvkov, ako sú komplexné sacharidy, bielkoviny, telu prospešné zdravé tuky, vitamíny, minerálne látky a vláknina. 

Desiata by mala tvoriť 15 % denného príjmu energie. Ako jej základ je vhodné napr. celozrnné pečivo, bohaté na komplexné sacharidy a vlákninu, ktorá je nevyhnutná pre dobre fungujúce trávenie. Vlákninu obsahuje tiež ovocie a zelenina. Zabudnite na salámy a paštéty, skúste ich nahradiť radšej kvalitnou šunkou s čo najvyšším obsahom mäsa. V obchodoch nájdete dokonca šunku vyrobenú špeciálne pre deti s podielom mäsa presahujúcim 90 %.

Čo určite nie

Aj vás doma dieťa presviedča, že jeho spolužiaci vyťahujú počas veľkej prestávky napolitánky, sušienky či čokoládové tyčinky a chce ich tiež? Vysvetlite dieťaťu, že všetky tieto sladkosti sú síce veľmi chutné, ale obsahujú jednoduché cukry, ktoré rýchlo energiu dobijú, ale iba na krátky čas. A ako rýchlo zdvihnú hladinu krvného cukru, tak rýchlo ju zase nechajú klesnúť. Dôsledkom je ďalšia chuť na sladké, hlad, hyperaktivitu a nepozornosť.

Čo určite áno

Skúste naučiť svojho školáka na zdravé nátierky, napríklad tvarohovú, vajíčkovú či tuniakovú. Pridajte k tomu cherry paradajky, na prúžky nakrájanú uhorku, farebnú papriku alebo mrkvu. Aby to mal váš školák pestré, ďalší deň mu môžete zabaliť sendvič s arašidovým maslom a banánom. Ak máte večer čas, upečte mrkvové alebo jablkové muffiny zo špaldovej alebo celozrnnej múky. Zaručene ich na druhý deň v školskej taške nenájdete.

Pár tipov na desiatu:

– celozrnné pečivo s tvarohovou nátierkou, kvalitnou šunkou a cherry paradajky

– celozrnné pečivo s tvarohovo-tuniakovou nátierkou

– biely jogurt s čerstvým sezónnym ovocím a ovsenými vločkami

– syr cottage so zeleninou nakrájanou na prúžky (uhorka, farebná paprika, mrkva) a k tomu grahamový rožok. Cottage môžete nahradiť doma vyrobeným dipom z jogurtu, kyslej smotany, lyžičkou smotanového syra a nasekanými bylinkami

– šalát zo strúhanej mrkvy a jablkami s hrozienkami

– domáce muffiny (mrkvové, čokoládové, slané)