Dušan Plichta odpovedá na vaše otázky

26. septembra 2017

September sa pomaly blíži ku svojmu koncu  a sním aj náš program „Buď. fit“. Až do konca tohto týždňa sa môžete bezplatne pýtať na to, čo vás ohľadne zdravého životného štýlu zaújma, nášho trénera životosprávy Dušana Plichtu. Svoje otázky posielajte Dušanovi na e-mail tescobudfit@gmail.com.  A na aké otázky vám Dušan zatiaľ odpovedal?

  1. Celý deň sedím za počítačom a mám nafúknuté brucho, jedlo mi v ňom stojí. Čo mám robiť, alebo nerobiť, aby sa mi rozbehlo trávenie?

V provm rade si treba uvedomiť, že nafúknuté brucho niečo spôsobilo. Najčastejsiě ide o potravinu, ktorú vaše telo nevie stráviť, alebo nevhodnú kombináciu pre váš individuálny metabolizmus. Načastejšim problémom sú v súčasnosti zložky mliečnych produktov a teda mliečny cukor laktóza a proteín Caseín. Potom je to ešte lepok a množstvo spracovaných potravín, kde sú dochucovadlá, konzervanty. Najčastejšim príkladom je bežné rýchlokvasené pečivo, či výrobky z múky.

Každopádne pre rýchlu pomoc tráveniu sú asi najlepšie výberové bylinkové čaje, čistá kvalitná káva, či tráviace enzými.

Celkovo však treba začať vnímať čo opakovane spôsobuje naduté brucho a vyskúšať postupnú eliminačnú diétu. Hlavne s dôrazom na vynechanie spracovaných produktov, kravských mliečnych produktov a lepku.

  1. Aký je správny pitný režim, niekedy vypijem 2 poháre za deň a niekedy naraz 1 liter vody…?

Správny pitný režim je individuálny a závisí aj od jedla aké ste jedli a fyzickej, či mentálnej activity. Liter vody denne však nie je naškodu a opäť je to len o vedomom vnímaní toho, aby ste nezabúdali piť a nenahrádzali vodu sladkými nápojmi, alebo koncentrovanými džúsmi.

  1. V práci veľa stojím alebo chodím a niekedy mám kŕče v nohách. Pomôže magnézium, alebo nejaké konkrétne potraviny?

Áno, magnézium ako supplement určite pomôže, avšak je veľmi dôležité vybrať správnu formu a kvalitu. Magnézium by som odporučal aj 80% ľudom v súčasnom svete mentálnej a fyzickej záťaže a množstva stresových faktorov. Šumivé tablety a lacné formy sú však nanič. Investujte do prieskumu a pýtajte si efektívne formy v lekárni, alebo na internete. V rámci potravín je najlepšou výživou zelenina v kombinácii s kvalitnými tukmi, orechmi a semenami. Napríklad cuketa na olivovom oleji s tekvicovými semiačkami a k tomu nejaká bryndza môže byť úplne ideálna.

  1. Nepijem kávu ako kolegovia. Aký nápoj či potravina ma v práci môže povzbudiť?

Jednoznačne čaj! Čierny, zelený alebo aj biely…investujte do kvality. Potom ešte správne zostavené smoothie, alebo vybrané energetické nápoje na prirodnej báze. Tých je však na trhu veľmi málo.

  1. Aké sú ideálne raňajky, keď celý deň sedím v pokladni?

Ideálne je, a myslím, že na to máte najväčšie právo, aby ste celý deň nesedeli, a robili si pravidelné prechádzky pre chôdzu a zmenu polôh. Čo sa týka energetického výdaja tak je to tak, že čim menej pohyu a športu, tým viac musíte kontrolovať cukry a škroby vo výžive.

Takže namiesto sladkých raňajok, či pečiva si dať radšej vajcia zo zeleninou, alebo kvalitný ovčí či kozí syr so zeleninou.

Výborné sú aj vlastné, doma pripravené nátierky typu vajíčková, tvarohová, avokádová s pravým maslom a konzumované s chrumkavou zeleninou.

  1. Aké raňajky si mám dať, keď budem celý deň na nohách?

Akékoľvek, tak aby vám dobre trávili a aby ste to neprehnali s cukrami. V prvom rade sa treba orientovať na kvalitu potravín a potom na množstvo cuktov a škrobov vo vyžive.

Keď si date sladkú buchtu a kávu s mliekom, tak máte naozaj inú energiu, ktorá vám rýchlo prepadne, ako keď si dáte napríklad vajíčkovú nátierku s chrumkavou zeleninou.

 

  1. Celý deň som v náročnej práci, chutí mi jesť až doma večer, keď som v pokoji. Je to ok?

Podľa mňa áno! Ak máte stres, tak je dokonca lepsie nejesť, lebo produkcia vašich enzýmov pre trávenie je oslabená. Počas dňa tak odporúčam zeleninovo, ovocné smoothies, polievky, alebo len niečo ľahšie…trebárs kúsok syra ovčieho kozieho, jogurt a tak …Zelenina a ovocie tiež samozrejme v pohode, len potom možno môžete čakať, že z ovocia viac vyhladnete.

Preto skôr odporúčam horkú kvalitnú čokoládu a orechy.

Večer potom prídete v kľude a užijete si správne zostavené jedlo. Tu však treba byť k sebe úprimný a nejde ani tak o množstvo, ako o to, čo si dáte na tanier. Ak vždy večer vyjete chladničku – začnete chlebom s niečím a skončíte sladkosťami a zákuskami, tak to nie je dobré. Dostanete sa do začarovaného cyklu s vysokou pravdepodobnosťou priberania a poškodzovania vlastného metabolizmu.

 

  1. Neraňajkujem. Je to OK?

Záleži! Od vašich cieľov, metabolizmu a toho ako sa stravujete po zvyšok dňa. Mýtus, že musíte raňajkovať je už prekonaný. Existuje množstvo vedeckých článkov, ktoré potvrdzujú benefit čiastočného hladovania. Veľmi však záleži na postupnej aplikácii a zhodnotení vašich cieľov. Napríklad pre tehotné ženy, alebo pri extrémnom pracovnom nasadení a strese, to nie je najlepšie riešenie. Ak vám však ráno nechutí, a takto fungujete dlhodobo a počas dňa volíte správne a adekvátne dávky jedla, tak to môže byť úplne v pohode, a dokonca lepšie, ako by ste raňajkovali.

Nezabudnite, však piť vodu a prečitajte si komplexnejši článok o raňajkových možnostiach tu:

„Zdravé a ľahké“ raňajky sú často príčinou prejedania a priberania

  1. Ako sa mám stravovať na jeseň? Čerstvé šaláty mi chutia len v lete..

Páči sa mi, že reagujete aj na sezónu. Určite sa však netreba vzdať čerstvej zeleniny, ale máte pravdu, že v chladnejšich dňoch vás to k šalátom až tak ťahať nebude.

Dobré je potom sústrediť sa na varenú, pečenú, alebo inak správne spracovanú zeleninu v kombinácii s kvalitným proteínom (maso, ryby, vybrané syry, strukoviny) a zdravými tukmi.

Polievky na obed sú podľa mňa ideálne a ako druhé jedlo, si treba dať najmä pozor na prílohy, ktoré volíte. Nahraďte zbytočné a prázdne cukrové kalórie výživnejšou zeleninou.

Kyslá kapusta a fermentovaná zelenina sú tiež skvelé prílohy pre jeseň.

Ak si dáte namiesto rezňa so zemiakmi domácu klobásu s kyslou kapustou a horčicou bez chleba, tak spravíte naozaj lepšie.

 

  1. Prečo je kváskové pečivo dobré? V čom sú jeho pozitíva? Aktuálne je to veľký trend…

Pri pečive ide o dve hlavné kvalitatívne kritéria! Kvalita vybranej múky a forma spracovania. Práve poctivý kvások rieši formu spracovania a teda, že časť lepku je predtrávená a zároveň, že sa nepouživa termogenizované droždie.

Komplexnejšie k tejto téme odporúčam prečítať tento môj rozhovor s autorkami jednej z najkomplexnejšich kníh o kváskovom pečení, kde nájdete odpovede na vaše otázky.

Keď mama 3 detí objaví kváskovanie a prestane kupovať pečivo