Cukor a „éčka“: ÁNO ČI NIE?

12. októbra 2017

Zdravá životospráva: táto téma nás atakuje z každej strany a v posledných rokoch stále intenzívnejšie. Zdôrazňuje sa dôležitosť dostatočného príjmu bielkovín a prospešnosť obsahu vlákniny v každodennej strave, avšak na druhej strane sa bije na poplach kvôli množstvu skonzumovaného cukru.

Cukor sa postupom času „prepašoval“ do nášho jedálnička v nadmernom množstve a my sme ho začali obviňovať zo zvýšeného výskytu obezity, cukrovky a ďalších – dnes už civilizačných chorôb. Tento trend však nie je celkom správny, nakoľko cukor je pre život človeka nevyhnutný – avšak dôležitý je pomer, ako je do tela prijímaný s ostatnými zložkami stravy – bielkovinami a tukmi. V úzadí tak zostali pre nás oveľa nezdravšie aditíva – prídavné látky – čiže sladidlá, farbivá, stabilizátory alebo plnidlá, označované tiež veľmi príznačne – „nebezpečné éčka“.

KONZERVANTY, FARBIVÁ, STABILIZÁTORY A PLNIDLÁ
Umelé sladidlá nie sú jediné chemické zložky, ktoré sa objavujú v potravinách – špeciálne v cukrovinkách a proteínových tyčinkách. Výrobcovia, ktorých cieľom je udržať nízku kalorickú hodnotu, často do svojich produktov pridávajú plnidlá, ktoré zväčšujú ich objem. Výskumné laboratóriá tiež varujú pred umelými farbivami. S ohľadom na naše zdravie by sme sa mali vyvarovať najmä žltému farbivu tartrazín (E102). Toto aditívum je dokonca v niektorých krajinách zakázané! Spektrum produktov, kde sa nachádza, je skutočne pestré: od mliečnych výrobkov, cez  sladkosti pre deti až po proteínové tyčinky…

UMELÉ SLADIDLÁ V STRAVE
Sukralóza alebo aspartám sú chemicky vyrobené sladidlá, ktorých úlohou je nahrádzať cukor v potravinách. Môžu byť až 300 násobne sladšie ako cukor, a preto na dosiahnutie sladkej chuti stačí oveľa menšie množstvo. Ich obľúbenosť narastá, nakoľko neobsahujú kalórie. Z tohto vzniká dojem, že z konzumácie potravín dosladených týmito sladidlami nespôsobuje nárast telesnej hmotnosti. Žiaľ, málokto tuší, čo nastáva po zjedení potraviny sladkej chuti bez akýchkoľvek kalórií. Oklamaný organizmus sa bráni a vyžaduje kalórie, ktoré očakával a o ktoré bol ukrátený. V skratke to znamená, že umelé sladidlá zvýšia pocit hladu a celkový apetít, celkový príjem kalórií rastie, čo je vlastne úplne opačný efekt…

VLÁKNINA
Potravinová vláknina patrí medzi sacharidy, pričom v závislosti od štruktúry poskytuje veľmi malé množstvo energie. Je dôležitou zložkou stravy, ktorá vyvoláva pocit plnosti, napomáha k lepšej kontrole hladiny cukru v krvi, znižuje hladinu cholesterolu, pôsobí preventívne proti chorobám a zvyšuje komfort pri vyprázdňovaní hrubého čreva. V potravinárstve sa často používajú rôzne druhy vlákniny na zasladzovanie, pričom niektoré sa správajú podobne ako cukor, čo môže spôsobiť komplikácie najmä diabetikom. Napríklad fruktooligosacharid je vlákninou viac teoreticky ako prakticky. Je to v podstate veľmi zložitý cukor, ktorý zákon umožňuje označovať ako „vlákninu“, nakoľko ich trávenie je zložitejšie a pre povahu ich zloženia. Však už samotný názov napovedá, že ide o sacharid podobný cukru – fruktóze. Táto vláknina sa v tele podobne ako cukor aj správa a odozvou býva zvýšenie inzulínu. Ako sme už spomínali, toto je situácia nebezpečná hlavne pre diabetikov, ktorí po takejto potravine siahnu a nemajú pri sebe inzulín. Ak ste aj po dočítaní tohto článku stále zmätení a neviete sa rozhodnúť, či cukor alebo „éčka“, stačí sa riadiť základnými pravidlami: rozmanitá strava, uprednostniť prírodný cukor pred nebezpečnými „éčkami“ a nezabúdať na pohyb, ktorý rozhýbe náš metabolizmus. Prírodný cukor je určite vhodnejší pred, počas alebo po fyzickej aktivite ako iné sacharidové zdroje uvedené v tomto článku.