Prestávame fajčiť – Fajčenie: liek, či smrtiaca zbraň?

15. januára 2018

Chceli by ste sa zbaviť závislosti na cigaretách? V rámci januárovej edície programu Buď. fit sa vám budeme snažiť pomôcť prestať fajčiť. Každý týždeň vás čaká odborný článok na túto tému od výživovej poradkyne Zuzany Šafářovej. Zuzany sa môžete aj v priebehu celého januára spýtať na čokoľvek, čo vás z tejto oblasti zaujíma. Stačí jej napísať e-mail na safarova.zuzana@seznam.cz. A TO NIE JE VŠETKO, KAŽDÝ TÝŽDEŇ MÔŽETE TIEŽ SÚŤAŽIŤ o vitamínový BALÍČEK A PRODUKTY NICORETTE. Viac informácií o súťaži nájdete na konci článku.

Vďaka Krištofovi Kolumbovi bol zároveň s Amerikou objavený aj tabak.  V Európe sa fajčenie, paradoxne, používalo na terapeutické účely – na liečbu bolestí hlavy a zubov. Dokonca ani dnes nemôžeme fajčeniu uprieť určité pozitívne účinky. Bolo dokázané, že u fajčiarov sa menej často rozvinie Alzheimerova a Parkinsonova choroba. Je tomu vďaka zvýšenej hladine dopamínu, ktorú v mozgu zvyšuje práve nikotín.  Bohužiaľ, keďže obe tieto choroby postihujú najmä starých ľudí, väčšina fajčiarov nežije dostatočne dlho na to, aby mohla potvrdiť tento pozitívny efekt. Dôvodom, prečo fajčiari zomierajú mladí je – fajčenie.

S masívnym rozšírením fajčenia na konci devätnásteho storočia sa stále viac začali prejavovať aj jeho negatívne dôsledky. Pri fajčení nevdychujeme len nikotín, ale ďalších viac ako 4 000 látok. Väčšina z nich má spoločnú jednu vec – sú jedovaté a majú silné karcinogénne účinky. Inými slovami, stimulujú rozvoj rôznych druhov rakoviny. Je známe, že u fajčiarov sa často rozvinie rakovina pľúc, ale karcinogénne látky sa nedostávajú len do pľúc. Krvou prechádzajú do celého tela. Jednou z najhorších látok, ktoré vdychujeme a ktoré pokračujú v ceste naším telom, je decht. Decht sa zvyčajne dostane až do močových ciest fajčiara a je príčinou až šesťnásobne vyššieho výskytu rakoviny močového ústrojenstva. Často je to najmä rakovina močového mechúra, močovodov a obličiek. Fajčiari okrem toho zvyknú trpieť aj ďalšími zhubnými formami nádorových ochorení – ústnej dutiny, pankreasu, krčka maternice, kože, pečene, čriev a konečníka. Najrozšírenejšie zhubné nádorové ochorenie žien – rakovina prsníkov – sa tiež stále častejšie vyskytuje práve medzi ženami-fajčiarkami. Niektoré štúdie sa v minulosti snažili preukázať, že fajčenie – naopak – znižuje riziko rakoviny prsníkov. Táto teória však bola vyvrátená výsledkami podrobnejšieho výskumu, ktorý dokázal, že cigaretový dym má škodlivé účinky na prsné tkanivo.

Ďalšou látkou, ktorá sa dostáva do tela počas fajčenia je oxid uhoľnatý.  Tento plyn bráni jednej z hlavných funkcií krvi – viazaniu kyslíka na červené krvinky. Látky, ktoré sú súčasťou každej cigarety, majú  protichodné účinky. Nikotín núti srdce biť rýchlejšie. Ale krv zároveň nie je schopná prenášať dostatočné množstvo kyslíka do životne dôležitých orgánov, pretože jej v tom bráni CO. Výsledkom tohto nebezpečného kokteilu je, že sa fajčiar neustále vnútorne dusí, ale chvíľu mu trvá, kým si to uvedomí. Najviditeľnejším účinkom dusenia je, že človek začne upadať po fyzickej stránke. Fajčenie tiež spôsobuje sťahovanie ciev– jedna cigareta spôsobí až 10 minútové stiahnutie ciev. Sťahovanie ciev možno neznie zvlášť nebezpečne, kým si neuvedomíme, že môže viesť k srdcovému infarktu. A bohužiaľ, na srdcový infarkt a kardiovaskulárne choroby dnes ľudia ešte stále zomierajú. Krv nezásobuje orgány len kyslíkom, ale aj všetkými potrebnými živinami. Zdravá krv je základom kvalitného života a ak krv zdravá nie je, znamená to, že skôr či neskôr zlyhá niektorá zo základných funkcií telesných orgánov.

Ďalšími látkami, ktoré vdychujeme počas fajčenia, je silno karcinogénny formaldehyd a rádioaktívne polónium, objav poľskej chemičky Marie Curie-Sklodowskej. Určite stojí za zmienku, že spolu s cigaretovým dymom dobrovoľne vdychujeme aj dávku kyanovodíka, neslávne známeho výfukového plynu, ktorý nacisti používali v plynových komorách koncentračných táborov počas druhej svetovej vojny.  Okrem týchto „chutných“ látok a jedov cigarety obsahujú aj množstvo aditív. Niektoré z nich zlepšujú chuť, iné bránia plesniveniu tabaku a niektoré sa vraj pridávajú zámerne na podporu rýchlejšieho vývoja závislosti.

Okrem rakoviny a srdcovo-cievnych ochorení fajčenie spôsobuje aj predčasné starnutie pokožky. Tváre fajčiarov sú často vráskavé, pretože obmedzené zásobovanie pokožky kyslíkom znižuje tvorbu kolagénu potrebného na udržanie elasticity pokožky. Na tvárach fajčiarov často pozorujeme aj pigmentové škvrny. To všetko spôsobuje, že fajčiari vyzerajú omnoho starší, než skutočne sú. Fajčenie spôsobuje tiež vredové ochorenia žalúdka, pankreasu a dvanástnika, a páni by mali myslieť na to, že môže zapríčiniť nenápadné a postupné zhoršovanie erekcie. Fajčiarom sa ťažšie hoja rany, preto sa fajčenie počas určitého obdobia po operačných zákrokoch zakazuje.

Všetky tieto fakty by mali inteligentného a racionálne rozmýšľajúceho človeka primäť k tomu, aby sa fajčenia vzdal. Fajčiari sa však veľmi často tvrdošijne držia svojej vlastnej pravdy. Napríklad vám povedia, že fajčia už dvadsať rokov a nič im nie je. Zvyčajne na tomto tvrdení nástoja až dovtedy, kým im doktor neoznámi, že trpia smrteľnou chorobou. Často vám budú tvrdiť, že škodlivosť fajčenia nebola nikdy vedecky dokázaná a určite vás nezabudnú upozorniť na viacero príkladov fajčiarov, ktorý sa dožili najmenej sto rokov. Pravdou je, že výnimky existujú a dokonca aj fajčiar sa môže dožiť vysokého a požehnaného veku. Ale štatistiky hovoria jasne a nemilosrdne. Každý druhý fajčiar zomiera predčasne kvôli svojmu nebezpečnému návyku. Takže fajčenie jednak znamená päťdesiat percentnú šancu predčasného úmrtia a jednak to, že fajčiar dobrovoľne kŕmi monštrum – bezzásadové tabakové spoločnosti, ktoré bohatnú z jeho peňazí. Ak sa rozhodnete prestať fajčiť, výrazne zvýšite svoje šance na prežitie dlhého a kvalitného života. A ak je vám ľúto pozitívnych účinkov fajčenia, predovšetkým zvýšenej hladiny dopamínu, aj tie sa dajú dosiahnuť omnoho bezpečnejšími spôsobmi. Napríklad telesným cvičením, najmä takým, ktoré máte naozaj radi. K zvýšeniu hladiny dopamínu prispieva aj konzumácia potravín bohatých na proteín ako sú vajcia, kvalitné mäso, mliečne výrobky, ryby, ale aj čokoláda, čučoriedky, ustrice, zelený čaj – najmä čaj Matcha a káva. Pozitívne vás ovplyvní aj počúvanie hudby, trávenie času v spoločnosti priateľov a rodiny, alebo pri svojom koníčku.  Zároveň vám odporúčam, aby ste sa stránili správania, ktoré prináša príliš intenzívne vzruchy, pretože tak si svoj dopamín vyčerpáte a bude sa vám ťažko hľadať niečo, čo vo vás opäť vyvolá pocit šťastia a spokojnosti.

POZOR SÚŤAŽ:

Napíšte nám pod článok, ako sa vám darí prestávať fajčiť, prečo ste sa k tomuto kroku rozhodli a aké robíte pokroky. Autorov najlepších odpovedí odmeníme vitamínovým balíčkom a produktami Nicorette.