Prestávame fajčiť – NAOZAJ sa chcete stať nefajčiarom?

22. januára 2018

Chceli by ste sa zbaviť závislosti na cigaretách? V rámci januárovej edície programu Buď. fit sa vám budeme snažiť pomôcť prestať fajčiť. Každý týždeň vás čaká odborný článok na túto tému od výživovej poradkyne Zuzany Šafářovej. Zuzany sa môžete aj v priebehu celého januára spýtať na čokoľvek, čo vás z tejto oblasti zaujíma. Stačí jej napísať e-mail na safarova.zuzana@seznam.cz. A TO NIE JE VŠETKO, KAŽDÝ TÝŽDEŇ MÔŽETE TIEŽ SÚŤAŽIŤ o vitamínový BALÍČEK A PRODUKTY NICORETTE. Viac informácií o súťaži nájdete na konci článku.

Ak sa naozaj chcete vzdať fajčenia, najdôležitejšie je mať dobrý plán. Všetci ľudia, ktorým sa podarilo dosiahnuť svoj životný sen, mali jedno spoločné – jasne stanovené ciele a plán, ako ich dosiahnuť.

Predtým, než sa pustíte do prípravy osobného plánu, si musíte úprimne odpovedať na najdôležitejšiu otázku: NAOZAJ sa chcete stať nefajčiarom? Nefajčiarom myslím človeka, ktorý nefajčí, pretože jednoducho fajčiť nechce. Ľudia sa fajčenia zvyknú vzdávať aj z iných dôvodov. Napríklad kvôli svojim blízkym. Vo vnútri v hlave však ďalej myslia na to, že by si radi zapálili. Prirodzene, to že nefajčia z takéhoto dobrého dôvodu, je dobré aj pre nich a pre ich zdravie. Ale bohužiaľ, často trpia akýmsi rozdvojením osobnosti – vzdali sa svojho potešenia v prospech niekoho iného, nie seba. Som presvedčený, že takýto dlhodobý vnútorný konflikt a nespokojnosť môžu negatívne ovplyvniť ich duševné  aj telesné zdravie.

Keď je vaše rozhodnutie skončiť s fajčením slobodné a chcete to urobiť pre seba, nie pre niekoho druhého, vaše šance na úspech sa zvyšujú. Aby ste svoj cieľ dosiahli, začnite tak, že si zoberiete kus papiera a napíšete si naň všetky dôvody, pre ktoré chcete s fajčením prestať. Čokoľvek, čo vám napadne. Naozaj čokoľvek!

Keď dopíšete zoznam, stojí pred vami ďalšia úloha. Musíte si ho všade so sebou nosiť. Vložte si ho do peňaženky alebo do vrecka na džínsoch. Ale noste ho tak, aby ste si ho mohli kedykoľvek, keď budete potrebovať, otvoriť a prečítať. Možno to vyzerá čudne alebo detinsky, ale verte mi, je to veľmi dôležité. Pomôže vám to, aby ste nestratili motiváciu a neprestali sa sústrediť na svoj cieľ ani v čase, keď začnete trpieť abstinenčnými príznakmi a keď bude vaše odhodlanie na bode mrazu. Môžu na vás prichádzať nebezpečné myšlienky– napríklad, že život bez cigarety bude úplne nanič. Bez cigarety sa zrazu môžete cítiť osamelo – bude vám chýbať najlepší priateľ, ktorý bol vždy s vami. Alebo, ak ste sa už predtým pokúsili skončiť s fajčením, ale bez úspechu, možno sa budete báť ďalšieho zlyhania. Koniec koncov, nikto sa nechce cítiť ako stratený prípad, nechce sa stať opäť predmetom posmeškov. Mnohým robí starosti, že by mohli pribrať.

Toto všetko sú prirodzené reakcie, netreba sa pre nich na seba hnevať – práve naopak! Napíšte si všetky svoje myšlienky na papier, spolu so všetkými nebezpečenstvami a pascami, ktoré podľa vás môžete čakať a ktoré by vás mohli odradiť od vášho rozhodnutia. Najlepšie funguje, keď si vizuálne predstavíte zložitú situáciu a potom skúsite navrhnúť riešenie, ako ju prekonať. Nezabudnite si všetko čo najjednoduchšie a najjasnejšie zapísať. Keď vás nepríjemne a neočakávane prekvapia abstinenčné príznaky, zoznam vlastným návrhov, usmernení a pohnútok, pre ktoré ste sa rozhodli skončiť s fajčením, maximalizuje vaše šance na ich prekonanie.

Ďalším veľmi dôležitým krokom k zbaveniu sa svojho zlozvyku je stanovenie dátumu, odkedy začnete. DÁTUM, OD KTORÉHO SA STANETE NEFAJČIAROM! Zo svojich skúseností odporúčam, aby ste začali čo najskôr. Neodkladajte to, nevyhovárajte sa: „začnem, keď sa to v práci trochu upokojí“ alebo „začnem po narodeninách“. Vždy sa vyskytne niečo, čo vám zabráni, aby ste skončili s fajčením. Dobrým spôsobom, ako sa dotlačiť k rozhodnutiu, je povedať o dátume svojho prvého dňa bez cigarety rodine a priateľom.   Musíte sa však pripraviť aj na to, že ostatní fajčiari sa budú snažiť podkopať a sabotovať vaše rozhodnutie.

Keď nastane deň D, zahoďte všetky zapaľovače, popolníky a cigarety hneď ako sa ráno zobudíte. Niektorí ľudia sú presvedčení, že je lepšie začať jemne a postupne znižovať počet vyfajčených cigariet. Podľa mňa je lepšie prestať hneď a úplne.  Nefajčiť je omnoho ľahšie ako fajčiť len trošku. Keď sa budete snažiť znižovať svoju dávku postupne, bude sa zvyšovať vaša nervozita, budete počítať minúty do ďalšej cigarety. Neváhajte sa odmeniť, aby ste si udržali motiváciu počas abstinencie. Vždy žite pre daný deň – ďalší deň, kedy ste zostali silní a nepoddali ste sa ohnivému lákadlu! Poďakujte sa za ten deň a pochváľte sami seba! Vypočítajte si, koľko peňazí ste ušetrili tým, že ste si nekúpili cigarety. Koľko za deň, týždeň, mesiac a rok. Keď uvidíte tie peniaze na papieri, napíšte si tiež, čo by ste si za nich mohli kúpiť namiesto cigariet. Nebojte sa odmeniť sa pekným darčekom, skočte si ku kaderníčke alebo na masáž, vychutnajte si fantastickú večeru. Snívate o tom, že sa niekam pozriete? Zistite, koľko by vás stál výlet a prepočítajte jeho cenu na krabičky cigariet. Možno, keď teraz peniaze neminiete na cigarety, je váš sen omnoho bližšie než ste si mysleli.

Môžu prísť aj dni, kedy sa vám nepodarí nezapáliť si. Neobviňujte sa. Aj zlyhanie je skúsenosť a nebráni tomu, aby ste sa ďalej nesnažili. Jednoducho choďte ďalej a verte, že jedného dňa svoj boj vyhráte navždy. Mnohým sa to pred vami podarilo, preto nie je dôvod pochybovať, že sa to podarí aj vám. Zanalyzujte dôvody zlyhania svojej koncentrácie. To, že ich spoznáte, vás posilní.

Veľa šťastia!

POZOR SÚŤAŽ:

Napíšte nám pod článok, ako sa vám darí prestávať fajčiť, prečo ste sa k tomuto kroku rozhodli a aké robíte pokroky. Autorov najlepších odpovedí odmeníme vitamínovým balíčkom a produktami Nicorette.