Cvičenie počas práce za písacím stolom. Je to jednoduchšie, než si myslíte!

2. februára 2018

Ľahké spôsoby, ako zatočiť s ťažkosťami s bolesťou súvisiacimi s dlhodobou polohou v sede

Agnieszka Wnuk, fyzioterapeutka

Typický deň administratívneho pracovníka

Je 8:00 ráno. Sadáte si za stôl a začínate pracovať. Váš zoznam úloh na tento deň je ohromne dlhý. Počas prvých hodín sa všetko zdá byť, ako vždy – ľahké nepohodlie v oblasti krku, jemné mravčenie v prstoch, napätie v dolnej časti chrbta. Čas plynie a tento pocit, ako sa zdá, narastá. Už to nie je nepohodlie, ale bolesť. Čím ďalej tým silnejšie trhanie v chrbte, ťažká hlava, stuhnutý krk, ktorá vám sťažuje sústredenie sa. S bolesťou končíte deň práce za písacím stolom. Znie to povedome?

Nikto z nás nie je stvorený na stále sedenie. A okrem práce predsa sedíme tiež v aute, pri televízore alebo v reštaurácii. Svaly, šľachy, kĺby pre svoju výživu potrebujú pohyb. Náš metabolizmus sa v polohe v sede spomaľuje. Napätie kumulované v našom tele narastá a pomaly vám dáva signály, aby ste s tým niečo robili. Okamžitým riešením problému si skrátite čas trvania bolesti a zastavíte rozvoj preťaženia.

Lepší zajtrajšok

Nechajte ma, aby som vám vysvetlila „signály“, ktoré vysiela váš organizmus, a napoviem, ako ich začať zvládať tu a teraz. Začneme vašim chrbtom. Som si istá, že často cítite napätie v krku, okolí šije a v dolnom úseku chrbtice. V extrémnych prípadoch môžete pociťovať mravčenie, ktoré vyžaruje smerom k rukám alebo nohám.

Priestor medzi stavcami je vyplnený gélovitou látkou, ktorá sa väčšinou skladá z vody. Pre správne vyživenie týchto štruktúr sa musíte hýbať! Pokiaľ sa po väčšine dňa nehýbete, organizmus to cíti ako hrozbu a napína svaly, aby telo stabilizoval v danej polohe. S vekom strácame pružnosť dieťaťa a rýchlejšie pociťujeme následky znehybnenia.

Žiadny liek vám nenahradí pohyb

Počas dňa sa oplatí urobiť si minimálne 3krát 10 minútovú prestávku na naťahovacie cvičenia po stojačky. A každú hodinu venovať 5 minút pohybu v polohe v sede. Je to skutočne veľká pomoc pre vaše svaly a kĺby, aby aspoň trochu dokázali odvádzať produkty látkovej premeny a dodávať nové výživné látky.

Pokiaľ cítite mravčenie, je to signál, že sú nervy na nejakej úrovni svojho priebehu stlačené. Najlepším spôsobom je vykonať jednoduchú neuromobilizáciu, ktorá, ako sám názov ukazuje, má za úlohu mobilizovať nerv a pomôcť mu voľne sa pohybovať. Týka sa to dolných a horných končatín.

Po niekoľkých dňoch praktikovania nižšie popísaného cvičenia – pocítite rozdiel! Skutočne to je jednoduchšie, než si myslíte.

NEZABUDNITE! V prípade každého cvičenia je zamýšľaným výsledkom pocit natiahnutia a nie bolesti. Pokiaľ cítite bolesť, daný pohyb nevykonávajte a konzultujte to s fyzioterapeutom.

popis-cvicenia-sk

Agnieszka Wnuk_ doktorandka CM UJ, odborníčka na analýzu chôdze a plánovanie rehabilitačného tréningu. Fyzioterapeutka počas prvých táborov vyučovania chôdze WalkCamp v Poľsku organizovaných Nadáciou Jaśka Mely. Absolvovala zahraničnú prax v New York College of Podiatric Medicine, Anthea Hospital a Saúde Atlantica – Clinica do Dragao.