Prestávame fajčiť – O fajčení: Fakty bez príkras!

5. februára 2018

Chceli by ste sa zbaviť závislosti na cigaretách? V rámci januárovej edície programu Buď. fit sa vám budeme snažiť pomôcť prestať fajčiť. Každý týždeň vás čaká odborný článok na túto tému od výživovej poradkyne Zuzany Šafářovej. Zuzany sa môžete v priebehu celého januára spýtať na čokoľvek, čo vás z tejto oblasti zaujíma. Stačí jej napísať e-mail na safarova.zuzana@seznam.cz. A TO NIE JE VŠETKO, KAŽDÝ TÝŽDEŇ MÔŽETE TIEŽ SÚŤAŽIŤ o vitamínový BALÍČEK A PRODUKTY NICORETTE. Viac informácií o súťaži nájdete na konci článku.

V našom predchádzajúcom rozprávaní sme sa venovali tomu, prečo fajčenie neprospieva vášmu zdraviu.  Povedali sme si niekoľko tipov ako bojovať proti tomuto zlozvyku. Ak ste sa dostali až sem a ešte stále sa chcete zbaviť svojej závislosti, už ste sa určite dozvedeli veľa o tom, čo máte robiť a čo by malo pomôcť. Tento príspevok je naopak určený všetkým tým, ktorí na fajčení nevidia nič zlého. Otázkou je, či sú títo ľudia úprimní k sebe samým.  Skutočne majú fajčenie radi, alebo sa len podriaďujú svojej závislosti?  Radi fajčia alebo sa len chcú udržať vo svojich spoločenských fajčiarskych kruhoch?  Nechcem ich nútiť, aby sa fajčenia vzdali proti svojej vôli. Len chcem, aby k sebe boli teraz, možno po prvýkrát vo svojom živote, úprimní. Tak, milí fajčiari, skúsme si zahrať jednoduchú hru!

Má dve ľahké pravidlá.

Prvé: skúste niekoľko dní fajčiť osamote.

Druhé: pri fajčení sa sústreďte výhradne na to, čo robíte.

Pravidlá už vieme, hrajme!

Vždy keď si zapálite cigaretu, sústreďte sa na svoje pocity. Skúste si predstaviť ako sa jedovatý oxid uhoľnatý každým ďalším nádychom vstrebáva do vášho tela. Oxid uhoľnatý je ten páchnuci dym, čo cítiť zo starej piecky. Cítite to? A aj príkry formaldehyd, z ktorého sa robí riedidlo. Zamyslite sa nad tým, že je to jeden z najagresívnejších známych karcinogénov.  Vďaka vdychovaniu formaldehydu budete môcť podstúpiť také príjemné veci ako je operácia, chemoterapia, či ožarovanie. Jedného dňa možno lekári budú zachraňovať váš život a zbavovať vás nádoru, ktorý kŕmite svojim fajčiarskym zlozvykom. Tehotné ženy by si mali uvedomiť, že formaldehyd vážne poškodzuje ich plod.

Pri každom potiahnutí z cigarety si pripomeňte, že vďaka svojej závislosti na nikotíne vdychujete aj vysoko toxický decht. Predstavte si ako čierna mastnota zanáša vaše pľúca. Možno už sú úplne čierne, nie? Z rôznych štúdií vyplýva, že po dvadsiatich rokoch fajčenia má fajčiar v tele až niekoľko kíl tejto jedovatej špiny. Pri vdychovaní si vychutnajte aj chuť horkých mandlí. Chutí tak jed, kyanid, ktorý vás pomaly dusí zvnútra. Uvedomte si, že vedome a ochotne vdychujete niečo, čo sa cez 2. svetovú vojnu používalo ako chemická zbraň, niečo, čím nacisti vraždili milióny ľudí v koncentračných táboroch. Predstavte si ako jed preniká cez pľúca do krviniek a koluje do celého tela. Počas svojho experimentu si zapíšte každú vyfajčenú cigaretu, koľko hodín a kde ste fajčili, čo ste robili predtým a ako ste sa cítili. Získate prehľad o tom, koľko týchto látok sa dostalo do vášho tela.

A teraz druhá časť nášho experimentu: Pokúsime sa niečo s vašou závislosťou urobiť. Začneme s jednoduchou úlohou: Každý deň skúsite vyfajčiť o cigaretu menej ako predchádzajúci deň. Pozorujte, študujte a zapisujte si impulzy, ktoré vás nútia siahnuť po cigarete. Situácie a miesta, kde ste fajčili, aj v ktorých sa objavuje nutkanie fajčiť. Keď sa rozhodnete skončiť s fajčením, budete sa im musieť nejaký čas vyhýbať. Vždy si kupujte len jednu krabičku cigariet. Nikdy celý kartón. Kým nedofajčíte celú krabičku, nekupujte si viac. Doma si krabičku s cigaretami odložte na najvzdialenejšie miesto, napríklad do garáže alebo do pivnice. Obmotajte krabičku obväzom. Nedávajte si ju do pekného obalu, ktorý zakrýva realistické fotografie dôsledkov fajčenia. Obmotajte pôvodnú krabičku celým balením obväzu. Keď dostanete chuť na cigaretu, pomaly odmotajte obväz a počas toho si hovorte, že ďalšiu cigaretu si môžete zapáliť aj neskôr. Nezabudnite po vybratí cigarety krabičku opäť obmotať celým obväzom. A zase ju odložte čo najďalej mimo dosahu. Keď si zapálite, skúste cigaretu zahasiť hneď po prvom potiahnutí. Bude to ťažké, ja viem, ale skúste to!

Ak ste zvykli fajčiť v práci a fajčenie bolo súčasťou vašich pracovných rituálov – čo je bežné – navrhujem, aby ste postupovali takto: neberte si do práce vlastné cigarety a nechoďte s ostatnými na fajčiarske prestávky. Ukážte, že ste silní, a nezoberte si ponúkanú cigaretu. Ak si musíte zapáliť, zapáľte si osamote a rozmýšľajte nad tým, čo robíte. Človek sa často môže cítiť vylúčený z kolektívu, ak nechodí na pravidelnú cigaretu na terasu alebo do fajčiarne. Spolupracovníci často zvyknú pri cigarete neformálne diskutovať o dôležitých pracovných záležitostiach. Je to tak.  Chápem, že môžete mať pocit, že sa vzďaľujete svojim kolegom a unikajú vám dôležité veci, ak si s nimi neskočíte na cigaretku. Radím vám: choďte s nimi na terasu, alebo inde, kde zvyknú chodiť fajčiť, ale namiesto cigarety si so sebou vezmite šálku čaju, alebo ešte lepšie, jablko alebo banán. Zostanete naďalej v strede diania, ale nebudete si ničiť zdravie fajčením. Veľmi dobre si uvedomujem, že spoločenský aspekt fajčenia je často rovnako silný ako samotná závislosť. Skúste však presvedčiť sami seba, že ste silní a nenecháte sa zlomiť okolím. Určite to zvládnete. Verte mi. Ak raz, nedajbože, niektorému z vašich kolegov oznámi onkológ otrasnú diagnózu, bude veľmi ľutovať, že nemal rovnakú silu a odhodlanie, aké ste pred rokmi ukázali vy.

POZOR SÚŤAŽ:

Napíšte nám pod článok, ako sa vám darí prestávať fajčiť, prečo ste sa k tomuto kroku rozhodli a aké robíte pokroky. Autorov najlepších odpovedí odmeníme vitamínovým balíčkom a produktami Nicorette.