Prestávame fajčiť – Ako prežiť abstinenčné príznaky?

12. februára 2018

 

Keď sa rozhodnete prestať s fajčením, jedno je isté: vaše rozhodnutie vám hneď od začiatku znepríjemnia abstinenčné príznaky. Bohužiaľ ich ľudia veľmi často nezvládnu a vracajú sa k cigarete. Verte mi, že so správnou motiváciou, vedomosťami a silou sa vám ich podarí prekonať.

Intenzita a trvanie abstinenčných príznakov závisia od počtu cigariet, ktoré ste denne zvykli vyfajčiť a tiež od dĺžky trvania vášho zlozvyku, teda od toho, koľko rokov ste fajčili. Je to veľmi individuálne. Fyzické abstinenčné príznaky prichádzajú zvyčajne veľmi skoro a rýchlo, ale zároveň sa nad nimi veľmi rýchlo dá zvíťaziť. Naopak psychické príznaky, ako podráždenosť a túžba po cigarete, môžu trvať aj tri mesiace.

V prvom týždni abstinencie budete zrejme najčastejšie pociťovať bolesti hlavy. Na ich zvládnutie môžete použiť niektorú z nasledujúcich techník: Oprite si dlaň o čelo a dvadsaťkrát si ho tlakom pretrite zo strany na stranu. Potom pokračujte s masážou spánkov pomocou palca a prostredníka. Ďalším účinným spôsobom potlačenia bolesti je, ak si stlačíte ušné lalôčiky, kým nepocítite slabú bolesť, a budete ich tri až päť minút jemným tlakom masírovať.

Keď prestanete fajčiť, vaše telo sa začne zbavovať jedov. Môže sa to prejavovať kašľom, potením, nádchami a stavmi podobnými chrípke. Nezabudnite piť dostatok vody. Za žiadnych okolností nesmiete byť smädní. Osobne by som vám odporúčal, aby ste zvýšili objem prijatých tekutín asi o tretinu v porovnaní s tým, čo ste zvykli piť predtým. Obličky a koža patria medzi hlavné detoxifikačné orgány a čistá voda im pri očiste veľmi pomáha. Každé ráno by ste mali vypiť pohár vlažnej vody s lyžičkou medu a citrónovou šťavou. Na miešanie medu a citrónovej šťavy nepoužívajte kovovú lyžičku, lepšia bude drevená alebo plastová. Ak začnete kašľať alebo sa vám spustí nádcha, priložte si na hruď aspoň na 30 minút termofor alebo podušku naplnenú ohriatymi pohánkovými semienkami. Je veľmi pravdepodobné, že budete mať zápchu, ale niektorých ľudí v tomto období zvykne potrápiť aj hnačka. Zápchu zapríčiňuje spomalenie metabolizmu. Zvyčajne asi po týždni prejde. Môžete si pomôcť tým, že budete piť rôzne minerálne vody. Osvedčené sú napríklad české značky Šaratica a Zaječická. Obe majú laxatívne účinky a pomáhajú aj pri detoxifikácii, upravujú trávenie a na rozdiel od iných preháňadiel sú jemné a nespôsobujú kŕče. Ak naliehavo potrebujete preháňadlo, vypite denne asi štyri decilitre jednej zo spomínaných minerálnych vôd. Ak vždy pred spaním vypijete jeden deciliter výrazne podporíte dobré trávenie a pravidelné ranné vyprázdňovanie. Tiež vám odporúčam aby ste do svojho pitného režimu zaradili čerstvé ovocné šťavy, ktoré by ste mali piť pomaly asi 30 minút pred obedom. Osvedčeným trikom je dať si aspoň jedno jablko denne a piť šťavu z kyslej kapusty.

Na zmiernenie abstinenčných príznakov pomáhajú aj nikotínové náhrady ako sú náplasti v kombinácii so žuvačkami alebo mentolovými pastilkami. Prípadne môžete požiadať o účinnú farmakologickú liečbu. Tabletky vám predpíše váš všeobecný lekár. S ich užívaním treba začať týždeň pred začiatkom abstinencie. Tento typ liečby sa odporúča najmä ľuďom, ktorí zlyhali vo svojich predchádzajúcich pokusoch o skončenie s fajčením.

Pomôcť môže aj akupunktúra pomocou ihiel alebo akupresúra, kde sa využíva tlak prstov na akupunktúrne body, bylinky, aromaterapia, či iné alternatívne metódy. Základné akupresúrne techniky sú veľmi jednoduché, môžete ich vyskúšať aj sami. Najmä, ak ste  strese. Na aktiváciu hlavných akupresúrnych bodov, ktoré sa nachádzajú medzi ukazovákom a palcom postačí, keď si ich silno stlačíte a podržíte, kým nezačnete cítiť, že stres opadáva. Môžete použiť pravú aj ľavú ruku, je to úplne jedno.

Na lepšie uvoľnenie počas abstinencie odporúčam piť bylinkové čase. Moja obľúbená kombinácia je: ľubovník bodkovaný, rumanček a pamajorán. Ľubovník bodkovaný je výborné antidepresívum, čistí krv a podporuje zdravý spánok. Rumaček prináša psychickú úľavu, pomáha pri trávení a nespavosti, teda pri príznakoch, ktoré sa často vyskytujú v prvých mesiacoch bez cigarety. Pamajorán povzbudzuje, harmonizuje a posilňuje ducha, čistí dýchacie cesty od hlienov. Veľkou výhodou týchto byliniek je, že si na nich nemôžete vybudovať závislosť a sú bezpečné aj pri dlhodobom užívaní. V priebehu prvého mesiaca vypite denne dve až tri šálky bylinkového čaju. Buďte však opatrní, ak máte citlivú pokožku. V takom prípade by ste sa mali vyhýbať ľubovníku, najmä počas leta, inak vám hrozí, že sa na slnku spálite. Bylinka spôsobuje fotosenzitivitu, čo môže zhoršiť vaše problémy s pokožkou v kontakte so slnečným svetlom. Všetky tieto bylinky sa dajú používať aj na aromaterapiu. Nakvapkajte prírodnú bylinkovú esenciu do difuzéra a nechajte ju voľne vyparovať v miestnosti. Alebo pridajte pár kvapiek do telového mlieka a natrite si ním pokožku na zápästiach.

Bylinky a esencie obsahujú aktívne látky, preto sa nedajú považovať za placebo (ako sa niekedy hovorí). Ich používanie by ste vždy mali vopred konzultovať so svojím lekárom. Okrem vyššie spomínaných esencií sa na úľavu pri depresiách a na uvoľnenie používaj aj esencia z grapefruitu, citrónovej trávy a mandarínky. Pri liečbe závislostí sa často používa aj rascová esencia. Rasca je prírodným antidepresívom, dodáva pacientovi silu prekonať závislosť a zvíťaziť v boji s fajčením.

Od prvého dňa svojej abstinencie by ste sa mali začať venovať aj nejakej fyzickej aktivite. Výborné je plávanie, pretože aktivuje lymfatický systém, jeden z hlavných detoxifikačných systémov tela, a voda zároveň priaznivo vplýva aj na psychiku. Je jedno, akému športu alebo fyzickej aktivite sa budete venovať. Všetky vám pomôžu vyčistiť si telo, posilniť sebadôveru, zamestnajú vás, zlepšia váš zdravotný stav a pomôžu nadviazať nové priateľstvá. Športovci sú navyše vo všeobecnosti pozitívne naladení ľudia a ak budete v ich spoločnosti, alebo sa dokonca stanete jedným z nich, dodá vám to energiu, ktorú vaše telo potrebuje. Ďalšou aktivitou, ktorá vám pomôže je sauna a masáž. Obe podporujú detoxifikáciu. Keď prekonáte najťažšie prvé tri týždne abstinencie, budete na dobrej ceste k zanechaniu fajčenia navždy.