Koľko potrebujeme spať?

15. januára 2019

Jednoduchá odpoveď je, že záleží od veku, pohlavia, osobných potrieb… atď. Niekomu nestačí 8, 5 hodín spánku, na druhej strane niekto potrebuje len 6 hodín spánku (ale musíme povedať, že druhá možnosť je naozaj zriedkavá). Kvalita spánku je však možno ešte dôležitejšia ako jeho dĺžka. Vo výskume uverejnenom v časopise Sleep, skúmajú okolo 2000 žien a mužov. Počas výskumu museli odpovedať na otázky týkajúce sa spánkových návykov podľa kvality spánku (napríklad: Ako dobre v noci spíte?).

Potom sa ich pýtali, ako často sú chorí a prišli k prekvapujúcim výsledkom. Najmenej chorí boli tí, ktorí spali 6 -7 hodín (ženy) a 5 -7 hodín (muži). Tí, ktorí spali viac alebo menej, boli častejšie chorí.

Koľko má teda dospelý človek spať?

6-12 rokov – 9-12 hodín

13-18 rokov – 8-10 hodín

18-65 rokov – 7-9 hodín

Viac ako 65 rokov – 7-9 hodín

Mali by sme mať nejaké obavy, keď spíme veľa alebo málo?

Áno. Nie vždy tí, ktorí môžu zaspať kedykoľvek a kdekoľvek, spia kvalitne. Niekedy veľká potreba spánku môže byť príznakom spánkových porúch a tie by mali byť testované v spánkových centrách. Málo spánku oslabuje srdce, má negatívny vplyv na trávenie, imunitný systém, a dokonca ovplyvňuje aj našu náladu. Ale neskôr si k tomu povieme viac.

Ágnes Horváth

Spánkový tréner