Ako sa dobre vyspať aj napriek tomu, že pracujete dlho do noci?

21. januára 2019

Do fitnes centra chodievame v neskorších hodinách, musíme pracovať dlho do noci, deti uložíme do postele až po desiatej večer. Je toľko dôvodov, prečo sa nám nepodarí ísť spať skôr, ako pred desiatou hodinou večer. Čo by sme v takom prípade mali robiť?

Ak nebudete dostatočne spávať, budete častejšie chorí.

Práca nie je vždy príčinou toho, že ideme spať neskôr. Namiesto spánku často krát uprednostníme dopisovanie si s priateľmi, Tinder alebo si pôjdeme zacvičiť do fitnes centra. V takom prípade si potrebujeme uvedomiť, že spánok je základná potreba. Ak niekto spí len 6 hodín vo všedný deň, môže ochorieť. To nie je vtip – kardiovaskulárne ochorenia, cukrovka, drastické zhoršenie kognitívnych schopností – s týmto všetkým môžete rátať, ak si nedožičíte dostatok spánku (Smartfóny a počítače majú špeciálne svetlo, ktoré znižuje ospanlivosť. Ich používanie vás udržiava bdelými a vôbec sa necítite ospalo. A nie, nestačí, ak si telefón prepnete na nočný režim). Skúste aspoň 1 – 1,5 hod. pred spaním nepoužívať smartfón, ani nečítať emaily. Množstvo emailov vás len zbytočne znervózni, namiesto toho by ste mali spať.

Poobedné zmeny

Keď prídeme z práce domov o desiatej večer kvôli zdržaniu sa v práci, mali by sme urobiť už len jednu vec: naladiť naše telo na nadchádzajúci spánok. Nie je to vždy ľahké, keď sme nabudení kvôli práci, či športu. Každý má iný zvyk, čo robí na konci dňa po práci – najlepšia rada je, aby ste si vybrali akúkoľvek uvoľňujúcu aktivitu, ako napríklad horúci kúpeľ so sviečkami, meditáciu alebo si jednoducho ľahnite do prítmia, tichej miestnosti a popremýšľajte o vašom dni (v prítmí je oveľa jednoduchšie navodiť si pocit ospalosti).

Ágnes Horváth
spánkový tréner