Zdravé jesenné smoothie

11. septembra 2019

V jeseni nám príroda okázalým spôsobom ukazuje všade prítomnú hojnosť. Áno, ovocie a zelenina už prakticky všetka dozrela. Ide o obdobie plnej chute a vône, pestrej škály farieb a veľkého výberu. Než sa ale pustíme do prípravy toho najchutnejšieho a najfarebnejšieho smoothie, poďme si o ňom zopakovať základné fakty.

Smoothie je nápoj pripravený z rozmixovaného viacdruhového ovocia alebo zeleniny. Niekto do neho pridáva aj vodu, mlieko alebo jogurt.

PLUSY:

  • Jednoduchá a rýchla príprava
  • Jednoduchá konzumácia takmer všade. Vezmete si ho do auta, práce, na prechádzku ap.
  • Smoothie jednoduchým spôsobom zvýši našu konzumáciu surového ovocia a zeleniny. V tekutom stave toho skrátka dokážeme skonzumovať viac. Ideálne pre deti odmietajúce ovocie a zeleninu.
  • Mixovaním sa stáva ovocie/zelenina lepšie stráviteľnou a využiteľnou
  • Vitamíny, minerály, dostatok vlákniny a antioxidanty pre optimálne fungovanie nášho organizmu v jednom nápoji
  • Podpora peristaltiky čriev
  • Vhodné pre deti už od 1 roka
  • Osviežujúci (jin) vplyv

 

MÍNUSY:

  • Smoothie je viac jedlo než nápoj. Jeho nadmerná konzumácia môže zvýšiť telesnú hmotnosť. Ovocie obsahuje veľa cukru a tým pádom veľa kalórií.
  • Obsiahnutá vláknina spomaľuje až blokuje vstrebanie živín. V tomto ohľade sú vhodnejšie čerstvo vylisované šťavy, kde je vláknina odstránená.
  • V kombinácii s bielkovinou v podobe mlieka či jogurtu sa zhoršuje stráviteľnosť
  • Smoothie je tekuté. Jeho rýchla konzumácia nespustí dôkladne produkciu enzýmov, ktoré potrebujeme na trávenie. Takisto bez dostatočného prežúvania nedostáva mozog patričné informácie, že je žalúdok skutočne nasýtený
  • Pomocou smoothie môžeme preliať hrdlom za niekoľko sekúnd aj kilo pomarančov. V tejto rýchlosti nedokáže organizmus využiť všetok potenciál dodaných živín.

TIP: Dajte si smoothie z takého množstva ovocia či zeleniny, ktoré by ste dokázali v jednej chvíli skonzumovať  klasickým prežúvaním

  • Na pozore sa majte pred kupovaným smoothie. Môže byť umelo zahustené, prifarbené, dosladené a ešte pasterizované. Takýto nápoj má s veľkým potenciálom čerstvého smoothie pramálo spoločného

Naše recepty pre Vás:

  1. Smoothie s červenou repou

Suroviny: Jablko bez jadierok, ½ olúpanej červenej repy, olúpaná mrkva

Zaujímavosť: Červená repa rastie v našich zemepisných šírkach a je absolútnym fenoménom čo do počtu zdraviu prospešných živín. A je za “babku”.

Postup: Plody nakrájame na menšie kúsky a rozmixujeme. Nápoj má okúzľujúcu farbu, je opojný a sladký.

  1. Špenátové smoothie

Suroviny: Jablko, olúpané kiwi, baby špenát, ½ limetky

Zaujímavosť: Špenát je zdrojom zeleného chlorofylu. Ten pozitívne ovplyvňuje funkciu sliznice tráviaceho traktu. Ak trpíte nepravidelnosťou peristaltiky čriev, tento nápoj je harmonizujúcou pomôckou.

Postup: Jablko a kiwi nakrájame na menšie kúsky, pridáme lístky špenátu a šťavu z polovice limetky. Rozmixujeme a ihneď podávame. Tento hustý krásne zelený koktejl má sladkokyslú chuť.

  1. Pálivo sladké smoothie

Suroviny: Mandarínky, Mango, Med, Chilli

Zaujímavosť: Chilli papričky obsahujú látku kapsaicin, ktorá dokáže stimulovať krvný obeh, a tým prekrvovať celé naše telo. Má tiež vplyv na produkciu tepla, čím spúšťa proces efektívnejšieho spaľovania tukov

Postup: Olúpané mandarínky a mango pokrájame na menšie kúsky a rozmixujeme. Pridáme lyžičku medu a štipku chilli a opäť rozmixujeme. Je žiadúce si vychutnávať tento lahodný nápoj pomaly. Plne sa tak rozvinie intenzívna sladkosť a hrejivý aftertaste.