Prečo sa hýbať v zdraví i v chorobe?

7. októbra 2019

Ľudia v súčasnej dobe čoraz viac vnímajú dôležitosť pohybu pre svoje fyzické i psychické zdravie. Pohybové aktivity by nás mali sprevádzať všetkými fázami života. Liga proti rakovine v rámci Týždňa Ligy proti rakovine v spolupráci s odborníkmi pripravila užitočné informácie o význame pravidelnej, primeranej dávke pohybu v prevencii proti rakovine ako aj pre onkologických pacientov.

Význam pohybu v prevencii proti rakovine

Pravidelná, dostatočne intenzívna pohybová aktivita má veľký potenciál významne zredukovať riziko vzniku civilizačných ochorení, onkologické nevynímajúc. „Množstvo odborných štúdií poukazuje na významný pokles rizika kolorektálneho karcinómu, karcinómu prsníka a mnohých ďalších typov rakoviny u ľudí, ktorí do svojho života zaradia pravidelný pohyb,“ zdôrazňuje doc. MUDr. Barbara Ukropcová, PhD., samostatný vedecký pracovník Biomedicínskeho centra SAV.

Aký má vplyv pravidelné cvičenie?

  • zlepšuje funkciu imunitného systému, ktorý je dôležitou súčasťou komplexnej ochrany pred rakovinou
  • zlepšuje funkciu srdcovocievneho systému, znižuje tlak krvi, zvyšuje fyzickú zdatnosť
  • stimuluje nárast svalovej hmoty. Kostrové svalstvo nás chráni pred rakovinou.
  • zlepšuje metabolizmus, znižuje zápal a stimuluje ochranu pred oxidačným stresom (porucha metabolizmu, zápal a oxidačný stres sa pritom uplatňujú pri vzniku rakoviny)
  • zlepšuje činnosť tráviaceho traktu. V črevách žije veľké množstvo mikroorganizmov. Zloženie nášho črevného mikrobiómu významne ovplyvňuje riziko vzniku rakoviny hrubého čreva i iných chronických ochorení. Črevný mikrobióm významne ovplyvňuje strava a pohyb.
  • zlepšuje „kvalitu“ tukového tkaniva, klesá tvorba zápalových látok

Čo pomáha?

  • hýbať sa, chodiť čo najviac – každý deň s cieľom prejsť 8 000 až 10 000 krokov. Profil pohybovej aktivity si vieme jednoducho zmonitorovať pomocou krokomerov (ak urobíme v priemere menej ako 5 000 krokov denne, sme v podstate sedaví)
  • vytrvalostná aktivita s minimálne strednou intenzitou aspoň niekoľkokrát do týždňa (odporúča sa 30 minút aeróbnej/vytrvalostnej aktivity minimálne 5x týždenne).
  • silové cvičenie (cvičenie so záťažou) 2–3x týždenne stimuluje rast svalovej hmoty
  • prerušovanie sedavého správania. Nielen nedostatok pohybu, ale aj pridlhé sedenie škodí. Prispieva napríklad k tvorbe vnútrobrušného tuku, k zhoršeniu metabolizmu, k poklesu zdatnosti, a to nezávisle od toho, či sa venujeme nejakej pohybovej aktivite. Odporúča sa prerušovanie sedavého správania aspoň 1x za hodinu (postaviť sa a pár minút sa prejsť/rozchodiť sa – na steperi/prejsť sa po schodoch)

Význam pohybu pre onkologických pacientov

Trendom minulosti bolo radiť onkologickým pacientom čo najviac odpočívať a vyhnúť sa akejkoľvek námahe. „Dnes vieme a potvrdzujú to i výskumy, že správny a primeraný pohyb je dôležitou súčasťou liečby, navyše je vhodnou prevenciou pred opätovným návratom choroby,“ konštatuje Ing. Eva Kováčová, výkonná riaditeľka Ligy proti rakovine. Je preukázané, že ľudia so zdravou hmotnosťou lepšie znášajú onkologickú liečbu a jej vedľajšie účinky, oveľa rýchlejšie sa zregenerujú. Koľko pohybu si môže pacient počas liečby dovoliť, závisí od celkového zdravotného stavu a fyzickej kondície, či  od toho, ako znáša liečbu.

Aký má vplyv pravidelné cvičenie?

  • zvyšuje svalovú silu, zdatnosť, emočnú pohodu a kvalitu života onkologických pacientov
  • redukuje únavu, depresiu a poruchy spánku
  • pod dohľadom rehabilitačného pracovníka sa cvičenie odporúča aj počas aktívnej liečby pre onkologické ochorenie (pokles stresu, pozitívny účinok na psychiku, redukcia únavy)
  • je dôležité v liečbe neskorej toxicity chemoterapie
  • pozitívne účinky cvičenia sú výraznejšie, ak ide o cvičenie so strednou alebo vysokou intenzitou

Čo pomáha?

  • pohybová aktivita, ktorá vás baví
  • rodina, priatelia, ktorí vás podporia
  • zaujímavé informácie o benefitoch pohybovej aktivity: udržiavanie motivácie
  • monitorovanie účinkov tréningu/pohybovej aktivity (hmotnosť, BMI, telesné zloženie, obvod pása, tlak krvi a srdcová frekvencia, metabolické parametre…) Spätná väzba = dôležitý zdroj motivácie
  • naplánujte si denný režim tak, aby ste mali čas na pohyb vtedy, keď sa cítite najlepšie
  • ak vám niečo stojí v ceste – skúste to zadefinovať a prekážku prekonať
  • posilňovanie a vytrvalostný tréning s vyššou intenzitou je optimálne začať po porade s lekárom a pod dohľadom fyzioterapeuta alebo rehabilitačného pracovníka

Cvičenie počas liečby rakoviny. Bezpečnostné odporúčania

  • necvičte, ak máte nedostatok železa, alebo vám zistili deficit minerálov, napríklad sodíkači draslíka
  • necvičte, ak máte zníženú hladinu bielych krviniek, či zníženú imunitu
  • necvičte na nestabilných plošinách, kde vám hrozí vysoké riziko zranenia
  • ak podstupujete rádioterapiu, vyhnite sa plávaniu v bazéne, pretože chlórmôže podráždiť pokožku v ožarovanej oblasti
  • ak vám opúchajú členky, nevysvetliteľne priberáte na hmotnosti, alebo sa zadýchavate aj v pokoji či pri miernej námahe, informujte svojho lekára a poraďte sa o ďalšom postupe
  • v prípade, že sa u vás vyskytneopúchanie, bolesť, závrat alebo neostré videnie, okamžite kontaktujte svojho lekára. Necvičte, ak pociťujete bolesť, nevoľnosť alebo akékoľvek iné symptómy
  • ak máte stále zavedený katéter, vyhýbajte sa vode a takým miestam, kde najčastejšie striehnu infekcie. Nevykonávajte cvičenie, pri ktorých by ste museli zapájaťsvaly v okolí katétra, aby ste predišli jeho vypudeniu.

V rámci tradičného Týždňa Ligy proti rakovine pripravuje LPR preventívnu kampaň pre verejnosť o pohybe. V rámci týždňa (od 12. 10. do 18. 10.) je pripravený Beh za zdravie v Banskej Bystrici (12.10) a rôzne ďalšie sprievodné osvetové aktivity s tímom LPR a inými odborníkmi v danej oblasti. Prevencia je jednou z hlavných činností Ligy proti rakovine. Všetky informácie ako aj bezplatné služby pre onkologických pacientov a ich rodiny nájdete na www.lpr.sk.