Dodržiavate pitný režim správne? Piť by ste mali hlavne ráno a viac, ako vám diktuje smäd

21. februára 2020

Voda je pre ľudský organizmus nesmierne dôležitá, no napriek tomu mnohokrát pitný režim podceňujeme. Nedostatočným príjmom tekutín sa ľahko dostávame do stavu dehydratácie, ktorú sprevádza veľa nepríjemných príznakov. Môžete sa cítiť unavení, bolí vás hlava, vaša pokožka je suchá a vyzerá nezdravo alebo máte problémy s výkyvmi krvného tlaku.

Najvhodnejší nápoj pre každého a v každej situácii je čistá voda, najlepšie prefiltrovaná (tzn. zbavená chlóru a nečistôt z vodovodného potrubia). Voda je základom pre samotný život. Je aj zdrojom minerálnych látok. Od ich obsahu sa potom hodnotí tvrdosť vody. Optimálna je mäkká voda s mineralizáciou do 200mg/l.

Piť je potrebné pravidelne. Veľmi nežiadúci je obsah akýchkoľvek sladidiel a aditív, ktoré sú dnes bohužiaľ bežnou súčasťou pitného režimu väčšiny ľudí aj detí. Sladené nápoje sa spolupodieľajú na výskyte metabolického syndrómu, ktorý zahŕňa diabetes II. typu, obezitu, vysoký krvný tlak, srdcovo cievne choroby a demenciu. Druhým najvhodnejším zdrojom pitného režimu sú bylinné a ovocné čaje, riedené zeleninové šťavy.

Koľko tekutín vypiť?

Najčastejším indikátorom je matematický výpočet vztiahnutý k telesnej hmotnosti, pohlaviu a veku. Obľúbené sa stali aj mobilné aplikácie, ktoré nás dokážu upozorňovať na deficit prijímaných tekutín (Water Time Pro, Hydro Coach, Plant Nanny). Zároveň ide iba o čistú kalkuláciu, ktorá nedokáže zahrnúť epigenetické  faktory ako stres, kvalita a teplota ovzdušia, elektro smog. Ďalej funkčnosť tráviaceho systému a ďalších orgánov majú významný vplyv na distribúciu vody v organizme.

Vyplatí sa preto sledovať aj farbu moču. Za bežných podmienok platí, že čím je tmavšia,  tým viac chýba telu tekutín.

Ďalšie praktické tipy:

  • Vždy pite viac, než vám diktuje smäd.
  • Pite pravidelne počas celého dňa.
  • Napite sa ráno po prebudení, večer pred spaním pite čo najmenej.
  • Pite medzi jedlami a nie s jedlom (riedia sa zbytočne tráviace enzýmy).
  • Vždy majte po ruke pohár vody (doma, v kancelárii.) A do terénu si noste fľašu vody.
  • Nekonzumujme príliš chladené nápoje. Spôsobujú značný šok pre telo. Studená teplota zároveň prispieva k ukladaniu tukových zásob.
  • Mlieko sa nepočíta do pitného režimu. Ide o jedlo.
  • Pozor na aquaholizmus. Nadmerné pitie vody môže mať formu podobnú závislosti.