Rozhovor s Martinom Kurucom pre Tovar&Predaj: Najbližšie roky budeme rásť

31. augusta 2020

Prečítajte si rozhovor nášho výkonného riaditeľa Martina Kuruca pre časopis Tovar&Predaj, v ktorom sa venoval napríklad témam ako rozširovanie služby internetového predaja, otváranie kamenných obchodov toho, že na trh prinášame aj novú franšízovú sieť Žabka. Rozhovor si môžete nalistovať aj v online forme časopisu po kliknutí na tento odkaz.

Jarné mesiace boli pre obchodníkov náročné. Spotrebitelia zmenili nákupné správanie a vo veľkom sa zásobovali. Vracia sa život do predkrízového stavu?

Zákazníci sa v období po nástupe koronakrízy skutočne predzásobovali. Hoci je dnes priemerný nákup na jedného zákazníka stále väčší, naďalej zároveň pociťujeme zníženú frekvenciu nákupov. Okrem toho sa nakupovanie presunulo do online priestoru. Mnohé z opatrení, ktoré boli zavedené pre pandemickú situáciu, sme v záujme ochrany zdravia zákazníkov zaviedli na dlhšie obdobie a predpokladáme, že ešte nejakú dobu tu s nami budú. Počet nových prípadov opäť narastá, takže návrat k pôvodnému stavu bude závisieť od toho, ako sa bude vyvíjať situácia.

Zmenil sa aj obsah nákupného košíka. Čo je v ňom v týchto dňoch?

Na začiatku pandémie to boli najmä trvanlivé potraviny. Potom zostali ľudia doma, nestravovali sa v školách a reštauráciách, varili si sami. K trvanlivým sa tak pridali aj čerstvé potraviny. Dnes ide o mix trvanlivých, čerstvých potravín i nepotravinového tovaru zhruba ako v období pred vypuknutím pandémie. Znížená frekvencia nákupov však ovplyvňuje impulzné kategórie. Podiel nealkoholických nápojov či pekárenských produktov je stále menší. Pokiaľ sa nezlepší ekonomická situácia, tak ďalším trendom, ktorý tu s nami ešte nejaký čas bude, je, že zákazníci sú v nákupoch opatrní, menia obsah košíka smerom k potravinám s nižšou pridanou hodnotou, teda lacnejším výrobkom, a viac vynechávajú drahšie produkty.

Ceny však išli hore.

V apríli sme pristúpili k dlhodobému zníženiu cien najmä základných potravín. Chápeme, že zákazník musí mať v čase spomaľujúcej sa ekonomiky istotu pri plánovaní rodinného rozpočtu. Na trhu však vidíme konkurenčný boj. Dovolím si preto, naopak, tvrdiť, že zdravá konkurencia znamená aj to, že ceny potravín sa držia na nízkej úrovni a nedá sa hovoriť o tom, že nejako zásadne narástli.

Nedávno ste začali predávať potraviny online aj v regiónoch Banskej Bystrice, Popradu a Trenčína. Ako sa tam služba ujala?

Reštrikčné opatrenia znamenali obrovský nárast záujmu o online nakupovanie. Sme radi, že sa táto služba ujala aj v nových oblastiach. Vidíme veľmi pozitívnu odozvu. Samozrejme, že v regiónoch mimo Bratislavy je potrebný dlhší čas na rozbeh a aj počet objednávok v absolútnej hodnote je nižší ako v hlavnom meste, ale spĺňa naše očakávania. Budeme sa ďalej snažiť, aby sme pokrytie, ktoré už dnes dosahuje dva milióny zákazníkov, ešte viac vyladili a dostali sa do očí a uší väčšieho počtu klientov.

Spustili ste aj Tesco zásielku. Plánujete ju rozvíjať?

Tesco zásielka je určená pre zákazníkov z oblastí, ktoré nepokrývame online predajom. V súčasnosti to je vybraný balíček 24 produktov trvanlivých potravín, ktoré zákazníkom donesie kuriér do troch dní. Momentálne pripravujeme rozšírenie tejto služby. Po novom si zákazník bude môcť vyskladať zásielku sám zo stoviek trvanlivých potravín. Plánujeme ju spustiť do niekoľkých týždňov a zákazník si ju bude môcť objednať kamkoľvek na Slovensku, kde nemajú pokrytie naše Tesco Online nákupy, aj do tej najmenšej či najvzdialenejšej obce.

Okrem toho ste začiatkom leta otvorili nové predajne v Bratislave a Turanoch, ale aj nákupné centrum Galéria v Petržalke. Chystáte ďalšie obchody?

Sme veľmi radi, že sme po dlhom čase otvorili nové predajne. Dnes prevádzkujeme spolu 152 obchodov. Nákupné centrum Galéria Petržalka je našou najväčšou investíciou za posledné tri roky. Postupne sa zapĺňa nájomcami, hoci nábeh je kvôli pandémii pomalší. V najbližších týždňoch tam otvoríme food court s reštauráciami a kaviarňami, aby sme doplnili služby a zákazník dostal všetko pod jednou strechou. A vyhľadávame ďalšie príležitosti na nové predajne. Tento rok berieme ako zlomový. Po niekoľkých rokoch konsolidácie portfólia, keď sme riešili, akú veľkosť majú mať naše obchody či aký sortiment budú ponúkať, sme sa dospeli do fázy rastu, v ktorej budeme v najbližších rokoch pokračovať. Sústredíme sa aj na otvorenie nášho prvého obchodu pod značkou Žabka, čím prinesieme franšízový koncept, ktorý máme v Česku. Počiatočný záujem o prevádzkovanie týchto predajní nás príjemne prekvapil.

Aký priestor ešte pre Tesco na Slovensku vidíte?

Nerád by som detaily prezrádzal vopred, ale príležitosti na rast rozhodne sú. Vidíme ich najmä v segmente supermarketov pre menšie mestá či väčšie obce, prípadne mestá, kde už sme s hypermarketmi alebo kompaktnými hypermarketmi, ale ešte ponúkajú priestor aj pre supermarkety. Veľký potenciál majú aj malé predajne na rýchly nákup po ceste do práce či domov, a to vo veľkých mestách ako Bratislava, Trnava alebo Nitra.

Odišli ste z väčšiny obchodných domov, ktoré ste predali. Sú pre vás zaujímavé z pohľadu rastu nákupné centrá?

Ostali sme na Kamennom námestí a plánujeme sa vrátiť napríklad do Nitry. Je to veľmi zaujímavá lokalita v centre mesta.

To bol aj váš bývalý obchodný dom v Košiciach. Tam prečo nepokračujete?

V každom obchodnom dome sme dôkladne analyzovali naše možnosti. V prípade Košíc sme sa vzhľadom na to, kde bol, aké bolo dopravné spojenie, aká bola konkurencia v okolí i naše ďalšie pokrytie mesta, rozhodli ďalej obchod neprevádzkovať.

Okrem toho však prinesiete novú sieť convenience predajní Žabka.

Je to pre nás veľmi vzrušujúci moment. Túto franšízovú sieť prevádzkuje Tesco v Česku už desať rokov. Mali sme teda dosť času sa naučiť, ako to robiť, preto si trúfame priniesť tento zaujímavý koncept na Slovensko. Zaujímavý pre zákazníkov, ale aj pre budúcich prevádzkovateľov, ktorí majú odvahu, nejaké skúsenosti s maloobchodom i relatívne malý kapitál. Pomôžeme im rozbehnúť vlastné podnikanie a zároveň zákazníkom prinesieme do centier miest, na dopravné uzly, do rezidenčných lokalít nový obchod. Staviame na zelenej lúke, máme ale motivovaný tím. Reakcia potenciálnych franšízantov po tom, čo sme začali komunikovať túto biznisovú možnosť, nás potešila.

Kedy a kde otvorí prvá Žabka?

Bude to v Bratislave na prelome leta a jesene.

Koľko ich chcete mať do konca roka?

Boli by sme radi, keby to bolo niekoľko obchodov. Je zbytočné špekulovať o konkrétnom čísle, ale nechceme ostať iba pri jednom. Hľadáme lokality i partnerov, finalizujeme logistiku konceptu, jeho sortiment, vybavenie.

Budú môcť do výberu sortimentu zasiahnuť aj franšízanti?

Do istej miery je sortiment určený z našej strany, ale je tam relatívne veľká vôľa aj pre franšízanta. Sortiment sa bude líšiť aj podľa lokality; iný potrebuje predajňa v centre mesta, iný v bizniscentre. Budú to však potraviny, základný nepotravinový tovar, ale aj jedlo a káva na okamžitú konzumáciu.

Budú Žabky predávať privátne produkty Tesca?

Neplánujeme to.

Môže sa stať, že sa Žabkou stanú nejaké nezávislé potraviny?

To je možné. V dlhodobom horizonte uvažujeme aj o tom, že budeme aktívne oslovovať majiteľov nezávislých obchodov a snažiť sa im predstaviť výhody konceptu. V tomto momente však potrebujeme otvoriť niekoľko obchodov, aby sme trhu ukázali, o čo ide.

Súvisia tieto investície aj s tým, že Tesco odchádza z Poľska a v rámci stredoeurópskeho regiónu sa môže viac sústrediť na zvyšné trhy?

Na Slovensku, v Česku a Maďarsku je naša pozícia silná. Odchod z Poľska, kde bola naša pozícia dlhodobo slabá, znamená, že sa budeme môcť sústrediť na tieto tri trhy. Teda sústrediť investície, ktoré sú potrebné na náš ďalší rozvoj, či už v rámci existujúcich predajní, nových obchodov a formátov alebo online. Úprimne povedané, Slovensko má v tom najväčší potenciál.

Dá sa povedať, že sa po rokoch prebúdzate?

Posledné roky boli pre nás dôležité, pretože sme potrebovali optimalizovať náš biznis. Je fér povedať, že v časoch, keď Tesco najviac rástlo, teda na začiatku milénia, boli v obľube iné formáty, predovšetkým veľké hypermarkety. Neskôr sme predstavili supermarkety, Expresy, ale gro nášho portfólia stále tvoria veľké formáty. Potrebovali sme sa s tým vyrovnať. Náš priestor a sortiment sme pripravili na budúcu fázu rastu, ktorá je pred nami.

Dlhodobo sa venujete téme potravinového odpadu. Je čas na ekológiu aj v čase krízy?

S darovaním potravín sme začali v roku 2015 a o dva roky na to aj s pravidelným meraním a zverejňovaním údajov o množstve potravinového odpadu v našich prevádzkach. Sme zatiaľ jediní na Slovensku, kto to robí. To, že je to dôležitá téma, dokazuje fakt, že za tri roky sme dokázali znížiť odpad o 71 percent. Naša správa „Plán malých pomocí“ sumarizuje aj ďalšie zaujímavé výsledky, ktoré sa nám z pohľadu trvalej udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti darí dosahovať: množstvo nepredaných potravín sme znížili z necelých dvoch percent pred troma rokmi na pol percenta tento rok. Za toto obdobie sme darovali desať miliónov porcií jedla ľuďom v núdzi a dnes máme do programu darovania potravín zapojených všetkých 152 obchodov.

Najviac však jedlom plytvajú práve domácnosti.

Potrebujeme byť aktívni nielen smerom dovnútra firmy, ale aj smerom k dodávateľom a zákazníkom. Chceme motivovať dlhodobých partnerov, aby sa k nám pridali a merali potravinový odpad v ich prevádzkach a spoločne sme pracovali na zvyšovaní efektívnosti v dodávateľskom reťazci. Predávame napríklad Perfectly Imperfect, tzv. dokonale nedokonalé ovocie a zeleninu, ktoré sú však rovnako kvalitné a chutné. Rovnako chceme edukovať aj zákazníkov, ako nakupovať zodpovedne.

Z pohľadu biznisu by však malo byť vaším cieľom predať čo najviac.

Chceme robiť správne veci. Aj keby to malo znamenať krátkodobý pokles tržieb, tak do toho pôjdeme. Úprimne si však myslím, že ak zákazníkom ponúkneme správny tovar a správne služby, tak aj prostriedky, ktoré možno ušetria zodpovednejším nakupovaním, môžu minúť u nás.

Slovensko nedávno dostalo upozornenie z Bruselu pre niektoré ustanovenia v zákonoch o neprimeraných podmienkach a o potravinách. Čo by sa malo zmeniť, aby sa na trhu podnikalo lepšie?

Nie sme proti regulácii, pokiaľ je vykonateľná a v súlade s ústavou a európskym právom. Ako člen SAMO sme vlani cez EuroCommerce podali podnet na Európsku komisiu, aby posúdila ich súlad s európskym právom. Tieto ustanovenia poškodzujú všetkých obchodníkov i dodávateľov, vrátane slovenských. Boli by sme radi, keby sa táto legislatíva dala do súladu s európskou a vyriešili sa tak veci, ktoré v zdravom podnikateľskom prostredí nemajú čo robiť. Sme za to, aby sa hľadali spoločné riešenia dodávateľsko-odberateľských vzťahov namiesto prijímania nových reštrikcií, pretože slovenský maloobchodný trh vnímame ako extrémne preregulovaný. Sme radi, že sa situácia začína meniť a už sa nehľadá vinník, ale začínajú sa hľadať riešenia.

Vyrieši sa aj problém nízkeho podielu domácich produktov na pultoch?

Aj keď sme súčasťou medzinárodnej skupiny Tesco, sme slovenský obchodník. Zamestnávame viac než 9-tisíc ľudí a týždenne obsluhujeme dva milióny zákazníkov. Spolupracujeme so stovkami slovenských výrobcov. Vlani sme predali 630 miliónov kusov slovenských produktov za 460 miliónov eur, náš sortiment predávaných slovenských potravín je jedným z najširších na trhu. Okrem veľkých potravinárov predstavujeme tých menších v rámci projektu „Jedinečné chute Slovenska“ a spolupráca s Tescom im často pomáha rozširovať výrobu či prijímať nových ľudí. Z ekonomického hľadiska nedáva logiku, aby sme dovážali potraviny, keď máme ponuku kvalitných a cenovo konkurencieschopných domácich potravín. Niekedy však slovenskí dodávatelia nie sú pre rôzne bariéry a zaťaženie, respektíve nedostatočnú podporu cenovo konkurencieschopní.

Dotazník

Aký som zákazník:

Veľmi lojálny. Pozerám na cenu, kvalitu výrobkov a čím ďalej, tým viac sa na nákup pozerám aj z pohľadu udržateľnosti.

Môj obľúbený obchod:

Hypermarket Tesco v Nitre, keďže tu bývam a často chodím nakupovať. Je to aj úplne prvý hypermarket, ktorý Tesco na Slovensku otvorilo.

Ako najradšej nakupujem:

Nakupujem v kamenných predajniach. Získavam spätnú väzbu a obchod vidím tak, ako ho vidia naši zákazníci. Pri nákupe vždy využívam službu Scan&Shop a platím pri samoobslužnej pokladnici, celý proces je tak veľmi rýchly a navyše v súčasnosti aj veľmi bezpečný.

Čo ma na nakupovaní baví/nebaví:

Baví ma, keď vidím niečo nové. Mám rád nákupy potravín, najmä v období sviatkov. Nerád nakupujem oblečenie.

Čo mi v obchode chýba:

Slovenský maloobchod má pred sebou ešte dlhú cestu, aby ponúkal presne taký zákaznícky servis, ako by mal.

Bez čoho z obchodu neodídem:

Zo sortimentu je to ovocie a zelenina. Ale v rámci profesionálnej deformácie neodídem ani bez celkového hodnotenia, čo som videl, zažil a čo by som rád zmenil.

zdroj: tovarapredaj.sk