Rozhovor s Mattom Simistrom: Krajšie prevádzky a moderné nákupy. Šéf Tesca pre HN povedal, do čoho firma vrazí najviac peňazí

18. novembra 2020

Generálny riaditeľ spoločnosti Tesco pre strednú Európu Matt Simister vysvetlil, ako sa reťazec musel prispôsobovať lockdownu naprieč krajinami V4.

Ako prežíva Tesco ako najväčší hráč na slovenskom trhu aktuálnu krízu?

Pre všetkých našich zákazníkov a kolegov ide o mimoriadne náročnú situáciu. Najdôležitejšie je pre nás zaistiť, aby bolo Tesco bezpečným miestom na prácu a rovnako aj na nákupy. V Tescu môžeme zákazníkom ponúknuť viaceré bezpečné formy nakupovania vrátane Tesco Online nákupov, služby Klikni a Vyzdvihni či nakupovania s bezdotykovými skenermi Scan&Shop. Nielen počas prvej vlny, ale aj počas tej druhej platí, že zákazníci navštevujú obchody menej často a robia väčšie nákupy. Práve hypermarkety im poskytujú možnosť pohodlne nakúpiť všetko pod jednou strechou.

Čo vás na nákupnom správaní vašich slovenských klientov počas krízy prekvapilo najviac?

Panické nakupovanie toaletného papiera. V iných krajinách zase zákazníci nakupovali vo väčšej miere potraviny ako múku, olej, cestoviny, ryžu a ďalšie trvanlivé produkty.

Mali podľa vás ľudia dôvod na takúto paniku?

Ľudia boli vystrašení a faktom je, že každý potrebuje jesť. Práve v zásobovaní obyvateľstva potravinami zohráva Tesco najdôležitejšiu úlohu a nesie v tomto smere aj veľkú zodpovednosť. Keď si vezmeme, že ľudia rátali s možnosťou, že oni ani ich rodiny nebudú môcť opustiť domovy na neurčitý čas, dá sa to pochopiť. Bola to z ich strany racionálna reakcia. My sa však snažíme našich zákazníkov ubezpečiť, že sme pripravení aj na takéto situácie a nemusia sa báť, nemusia nakupovať do zásoby. Nakoniec mnohí pochopili, že aj keď lockdown ovplyvnil ich život v ostatných oblastiach, predajne potravín, dodávatelia či producenti im budú prinášať jedlo za každých okolností.

Niektoré reťazce, najmä tie menšie, však hlásili aj výpadky tovaru. Išlo najmä o trvanlivé produkty, ale rovnako aj o chlieb či droždie. Obavy teda v niektorých prípadoch boli oprávnené.

Do našich distribučných centier v Beckove a pri Prešove neustále dopĺňame zásoby čerstvých a trvanlivých potravín, ako aj ďalších potrebných výrobkov. Odtiaľ potraviny a produkty putujú do 153 obchodov Tesca naprieč krajinou. Najmä v rámci prvej vlny bol dopyt veľmi rozkývaný a mohlo tak dôjsť ku krátkodobým výpadkom vybraného tovaru. Aj to však spravidla len v období, kým bol opäť doložený.

Robili zákazníci prehnané nákupy aj v ďalších krajinách, v ktorých Tesco pôsobí?

Videli sme podobné, avšak predsa len mierne odlišné reakcie. Ovplyvňoval ich charakter lockdownu v jednotlivých krajinách. V obchodoch sme zaznamenali zmeny v súvislosti so zatvorenými reštauráciami, kaviarňami či školami. Tento dosah bol výraznejší v tých krajinách, kde sa ľudia viac stravujú mimo domova.

Nákupné správanie je pandémiou určite poznačené v oblasti predaja sezónneho tovaru. Aký prepad tržieb ste zaznamenali, čo sa týka predaja kahancov, sviečok a ďalšieho sortimentu, ktorý ľudia nakupujú pri príležitosti Dušičiek?

Nejaký dosah sme tu určite zaznamenali. Zákazníci totiž nemohli sláviť Deň všetkých svätých v deň, keď na to boli zvyknutí. Nevedeli, aké opatrenia budú v tom čase platiť, čo znamená, že pre istotu nakupovali sortiment v menšom množstve. Týždeň pred sviatkom zistili, že nebudú môcť ísť na cintoríny, čiže ďalšie sviečky si nezaobstarali. V Tescu sme však promptne zareagovali a tento tovar sme ponechali v ponuke dlhšie než obvykle a za zvýhodnené ceny, ak by mali zákazníci záujem osláviť sviatok dodatočne.

Máte straty za toto obdobie vyčíslené?

Predali sme asi 70 percent dušičkového sortimentu. Takže ešte stále máme nejaké zásoby.

Očakávate podobný, teda neobvyklý vývoj aj v období Vianoc?

Našou prvoradou prioritou je pred Vianocami zaistiť bezpečné nakupovanie. Ako som už spomenul, Tesco ponúka zákazníkom viacero možností, ako nakupovať bezpečne. Práve preto budeme ďalej zvyšovať naše kapacity online nákupov, predlžovať otváracie hodiny v obchodoch a dávať zákazníkom čo najviac príležitostí, aby mohli nakupovať tak, ako si vyberú.

Hovorilo sa, že prvá vlna bola pre reťazce z hľadiska tržieb ako druhé Vianoce. Druhá vlna zrejme nie je iná. Dá sa teda povedať, že zatiaľ čo malé podniky pôsobiace v sektore HoReCa sú na kolenách, vám kríza, naopak, neublížila, respektíve pomohla?

Všetci sme touto situáciou v nemalej miere poznačení a boli by sme najradšej, keby vôbec nenastala. Keď sa na to však pozrieme z obchodníckej perspektívy, ako sme už spomenuli, v niektorých fázach pandémie robili ľudia síce viac nákupov, no zároveň sme mali výpadky príjmov z nájmov, keďže počas prvej vlny boli napríklad obchodné centrá zatvorené. Tesco na Slovensku prevádzkuje päť obchodných centier Galéria a ďalších 59 hypermarketov s nákupnými pasážami, kde sa nadchádzajú služby a obchody, pričom mnohé z nich boli počas prvej vlny pandémie taktiež zatvorené. Okrem toho naše náklady výrazne zvýšili bezpečnostné opatrenia ako posilnené hygienické rutiny, ochranné prostriedky a investovali sme aj do podpory našich kolegov či ďalších opatrení sociálneho dištancovania. Toto všetko je nesmierne dôležité, ale pre biznis sú to komplikované časy.

Máte vyčíslený medziročný nárast tržieb v období prvej vlny?

Počas celého tohto roka sme sa cítili ako na húsenicovej dráhe. Počas prvej vlny bol zvýšený dopyt zákazníkov, najmä v hypermarketoch. Prvý kvartál bol teda silný, no potom prišli týždne, počas ktorých dopyt klesol.

Takže nemáte konkrétne čísla?

Čísla, samozrejme, k dispozícii máme, ale, žiaľ, ich zverejnenie bude musieť počkať do obdobia po Vianociach. Vtedy publikujeme najnovšie výsledky za uplynulý štvrťrok.

Minister hospodárstva Richard Sulík je zarytým odporcom spomaľovania ekonomiky. Do svojej argumentácie často zahŕňa aj fakt, že žiadny zamestnanec reťazca zatiaľ nebol nakazený. Eviduje Tesco nejaké pozitívne prípady?

Na Slovensku zamestnávame deväťtisíc kolegov, ktorí teraz zohrávajú dôležitú úlohu. V privátnom sektore sme tretím najväčším zamestnávateľom. Je teda logické, že ak zamestnávame toľko ľudí, tak aj u nás sme zaznamenali individuálne prípady. Vďaka promptnej reakcii sme však zabránili šíreniu nákazy.

Ako takéto situácie riešite? Máte dostatok pracovníkov, ktorí môžu vystriedať jednu celú zmenu v prípade, že sa nakazí zamestnanec v inej zmene?

Prísne dodržiavame bezpečnostné opatrenia a máme veľmi dôkladne nastavené procesy, ktoré zabezpečujú, že ak sa vyskytne nejaký pozitívny prípad, ostatných kolegov dokážeme ochrániť. Vždy sa riadime pokynmi hygienikov z Úradu verejného zdravotníctva.

O aké opatrenia presne ide?

Máme detailný plán, ako postupovať pri zistení nákazy v obchode. Riadime sa krízovým plánom pre potravinové prevádzky, ktorý vypracoval Úrad verejného zdravotníctva. V relevantných prípadoch pristupujeme aj k testovaniu kolegov, aby sme eliminovali riziko na minimum.

Aký je váš názor na celonárodné testovanie, ktoré prebehlo počas dvoch novembrových víkendov a ktoré sa má realizovať aj koncom mesiaca?

Verím, že je to dobrý spôsob, ako zabrániť šíreniu nákazy. Preto sme kolegom odporúčali, aby sa na ňom zúčastnili.

Museli ste počas krízy prepúšťať, prípadne znižovať zamestnancom platy?

Práve naopak, aj počas krízy sme prijímali nových kolegov. Počas prvej vlny sme prijali 850 dočasných kolegov, dvetisíc pracovníkov nám pomôže počas druhej vlny či vrcholiacej vianočnej sezóny. Nielenže sa nám podarilo zachovať výšku miezd, ale našim kolegom v prvej línii sme vyplatili aj mimoriadne bonusy za ich obetavú prácu v prvej vlne, a znovu tak urobíme i v druhej vlne.

O akú sumu ide dohromady?

Priemerne Tesco vyplatí tento rok každému kolegovi, teda v obchode aj v distribučnom centre, bonusy v celkovej výške 330 eur.

V ktorej krajine kríza poznačila Tesco v najväčšej miere?

Každá krajina je zasiahnutá aktuálnou krízou. Je teda ťažké niektorú v tomto smere „vyzdvihnúť“. Myslím, že prvá vlna udrela viac vo Veľkej Británii než v strednej Európe. V súčasnosti však vidíme, že v kontinentálnej Európe narastajú počty infikovaných.

Pandémia naberá na sile aj v susednom Česku. Keby ste mali porovnať opatrenia na Slovensku a v iných krajinách, ako ich hodnotíte?

Každá vláda sa snaží robiť, čo môže. Tesco spolupracuje s každou z nich, aby sme na jednej strane ochránili zdravie zákazníkov a na druhej im zabezpečili plynulé zásobovanie potravinami a ďalšími potrebnými výrobkami.

Len nedávno váš reťazec oznámil definitívny odchod zo stratového poľského trhu. Čomu pripisujete fakt, že kým na Slovensku ste jednotka, u susedov ste neuspeli?

Poľsko je odlišné od zvyšných troch krajín strednej Európy, v ktorých pôsobíme. Na Slovensku, v Česku aj v Maďarsku máme silné trhové postavenie a vidíme tu príležitosti na investovanie a rast. V Poľsku sme mali, naopak, veľmi malý trhový podiel. Na Slovensku sme lídrom na trhu, máme tu viac ako 24-ročnú históriu prakticky v každom meste. Kolegovia nás vnímajú ako skvelého zamestnávateľa a vďaka otvoreniu nových obchodov dokážeme byť ešte bližšie k našim zákazníkom. Len tento rok sme otvorili tri nové supermarkety, takisto prvú predajňu Žabka a vidíme potenciál na ďalší rast.

Ste s novým konceptom predajní Žabka spokojný? Naplnil vaše očakávania?

Áno. Postupovali sme podľa českého vzoru, kde máme už 119 takýchto predajní. Na Slovensku sa nám podarilo otvoriť zatiaľ jednu, v bratislavskom Ružinove. Samozrejme, máme ambície pokračovať v otváraní nových prevádzok.

Bude koncept dostupný aj pre zvyšné okresy alebo sa plánujete zamerať najmä na hlavné mesto?

Počítame s otvorením ďalších predajní Žabka, najmä v Bratislave a vo väčších mestách v okolí.

Pripadá do úvahy aj expanzia Žabky do ďalších krajín?

Nie, ak to odľahčím, s názvom Žabka by sme asi v Maďarsku nepochodili. V Maďarsku však testujeme formát malých obchodov v partnerstve so spoločnosťou Shell.

Prejdime k legislatíve. V súčasnosti sa hovorí o tom, že miliónové pokuty pre reťazce by sa mali skončiť. Tesco má v súčasnosti osem takýchto pokút. Vnímate pozitívne, že vláda chce upraviť výšku udeľovaných sankcií?

Štát má rovnaký cieľ ako my. Prinášať ľuďom bezpečné, kvalitné a dostupné potraviny. Myslím si, že nová vláda je viac zameraná na rozvoj podnikateľského prostredia, čomu nasvedčuje aj snaha zmeniť legislatívu. Regulačné prostredie sa stáva povzbudzujúcejším pre podnikateľský sektor.

Horúcou témou je aj pripravovaný systém zálohovania. Rezort životného prostredia skrátil termín, odkedy sa má zálohovanie spustiť, pričom ešte stále nie je oficiálne známy správca tohto systému. Môžu mať takéto kroky nejaké dôsledky?

Chceme budovať systém uzatvorenej recyklačnej slučky, preto podporujeme aj zavedenie nového systému zálohovania. Spolu s ďalšími organizáciami vrátane Slovenskej aliancie moderného obchodu chceme aktívne prispieť k budovaniu tohto systému.

Aké kroky smerom k trvalej udržateľnosti podniká Tesco na vlastnú päsť?

V tomto smere sme veľmi aktívni. Napríklad v znižovaní potravinového odpadu sme lídrom a za posledné tri roky sa nám ho podarilo znížiť o 71 percent. Tesco sa ako prvé zaviazalo na dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2050. Do roku 2025 sme sa zaviazali, že produkty vlastnej značky budú mať stopercentne recyklovateľné obaly. Doteraz sme odstránili 86 percent ťažko recyklovateľných materiálov.

Keď z hľadiska legislatívy porovnáte pôsobenie na slovenskom trhu a na ostatných, je to u nás niečím výnimočné? Podniká sa v našej krajine ťažšie alebo ľahšie než v susedných štátoch?

Niektoré regulácie na Slovensku sú, respektíve v minulosti boli výzvou. Ale zlepšuje sa to. Tesco od svojho príchodu na Slovensko, teda od roku 1996, v krajine preinvestovalo asi 1,5 miliardy eur. Financie putovali do vybudovania a rozvoja 153 obchodov a troch distribučných centier vrátane regionálneho distribučného centra v Gáni pri Galante. Na Slovensku chceme investovať aj naďalej.

Pandémia koronavírusu ešte výraznejšie potvrdila význam prinášania kvalitných potravín za dostupné ceny. Do čoho ste počas tohto roka investovali najviac?

Tento rok sa nám podarilo otvoriť tri nové supermarkety – v Turanoch, v Banskej Bystrici a v Bratislave na Farského ulici. Pre našich zákazníkov sme otvorili aj nové nákupné centrum Galéria v Petržalke s 50 prevádzkami. Otvárame ho vo fázach, po dohode s nájomcami a so zohľadnením epidemiologickej situácie.

S investíciami budete zrejme pokračovať. Do čoho budú smerovať v najbližšom období?

Do renovovania a inovácie prevádzok a tiež do moderného spôsobu nakupovania. Teda do Tesco Online Nákupov, služby Klikni a Vyzdvihni a do bezkontaktných nákupov Scan&Shop.

Aká bude výška investícií do týchto oblastí?

Objem investícií počas budúceho roka bude asi o desať percent vyšší, než to bolo tento rok. Presné čísla by som však nerád komentoval.

Už dlhší čas ste sa zbavovali starších obchodných domov, ako poslednú ste odpredali ikonickú stavbu na Kamennom námestí. Neľutujete s odstupom času tieto kroky?

Práve naopak. Obchodné domy na celom svete boli koronakrízou silno zasiahnuté. Naša stratégia zjednodušovania nášho biznisu sa nám z tohto hľadiska veľmi vyplatila.

Chystáte niečo špeciálne v susedných krajinách?

Nechystáme sa vstupovať na nové trhy, chceme sa sústrediť na rast v tých existujúcich. Aj naďalej plánujeme venovať sa exportu produktov do zahraničia, mimo našich domovských trhov, kde si zákazníci Tesco produkty obľúbili.

Kto je Matt Simister? V Tescu pracuje 24 rokov. Od roku 2017 je členom stredoeurópskeho vedenia spoločnosti a generálnym riaditeľom pre strednú Európu. Predtým šéfoval biznisu vo Veľkej Británii. Zastával rôzne pozície v rámci skupiny Tesco vrátane komerčného riaditeľa pre potraviny. Bol zodpovedný za nákup a rozvoj dodávateľského reťazca vo Veľkej Británii, Írsku, strednej Európe a Ázii. Simister stojí aj na čele aktivít Tesca v boji proti plytvaniu potravinami a je spoluautorom knihy Naše jedlo, naša budúcnosť.

zdroj: finweb.hnonline.sk