JEDNODUCHÉ RADY AKO VYLEPŠIŤ VÁŠ HOME OFFICE

25. januára 2021

Ak pracujete v kancelárii a väčšinu svojho pracovného týždňa strávite za kancelárskym stolom, príležitostná služba z domu je vítanou zmenou a príjemným spestrením každodennej rutiny. Pred začiatkom koronakrízy využívalo podľa analytičky WOOD & Company Evy Sadovskej, takzvaný home office, približne 9 % Slovákov.

Príchodom pandémie sa však situácia zmenila a každý, kto môže, pracuje prevažne z domu. Okrem toho, že sa veľké administratívne budovy zmenili na “mestá duchov”, zmenil sa aj denný režim kancelárskych pracovníkov.

Práca z domu ma okrem množstva výhod aj svoje negatíva. Strata sociálneho kontaktu, spájanie pracovného priestoru s osobným, nevhodné sedenie, multitasking a mnoho ďalších. Poradíme vám, čoho by ste sa mali pri práci z domu vyvarovať a ukážeme si niekoľko zlepšovákov, ktoré okamžite zmenia prácu z domu k lepšiemu.

Veľký monitor

Ak pracujete v oblasti ako IT, komunikácia, administratívaalebo finančníctvo, denne sa musíte boriť s množstvo tabuliek, štatistík a grafických návrhov. Firemný notebook je síce mobilný pracovný nástroj, veľký monitor je však v takýchto prípadoch nenahraditeľný. Možnosť rozšíriť si obrazovku cez dva monitory a pohodlne prepisovať dáta z jednej tabuľky do druhej. Alebo zamerať sa na detaily v grafickom návrhu. To na pracovnom notebooku jednoducho nedokážete. Zaobstarajte si veľký monitor a práca z domu sa zmení na nepoznanie. Ich cena nie je príliš vysoká a finančne dostupné sú aj kvalitnejšie modely. Ak si veľký monitor predsa len nemôžete dovoliť, požiadajte oň svojho zamestnávateľa. V prípade, že pracujete z domu dlhodobo, vezmite si z práce domov ten zo svojej kancelárie. Okrem zjednodušenia viacerých pracovných úkonov sa tejto jednoduchej zmene poďakujú aj oči.

Pracovná a osobná zóna

Ak si chcete zachovať odstup medzi pracovným prostredím a zónou oddychu, pevne si stanovte svoje pracovné miesto. Vytvorte si svoj ranný rituál a miesto práce z postele alebo gauča si sadnite za pracovný stôl. V mozgu sa vám postupne vytvára asociácia pracovného prostredia a vy budete lepšie sústredený na dokončenie pracovných úloh. Zároveň bude posteľ a gauč miestom, ktoré nie je v žiadnom prípade spojené s prácou.

Bráňte sa rozptyľovaniu

Pre lepšie sústredenie sa snažte vyhnúť akýmkoľvek formám rozptýlenia. Práca pri zapnutej televízii vás bude okrádať o pozornosť, rovnako tak aj neustále pobehujúci rodinný príslušníci, alebo spolubývajúci. Snažte sa, aby mal váš pracovný kútik čo najmenej rušivých vplyvov.

Šaty robia zamestnanca
To isté platí aj o oblečení. Aj keď pyžamové nohavice na konferenčných hovoroch nie sú vidieť, váš mozog si tento odev spája s oddychom. Podvedome sa nastavíte na relax a vaše sústredenie a efektivita bude klesať. Vítaný nie je ani opačný extrém a naškrobený dresscode z kancelárie nie je potrebný. Ten vytiahnite len pri virtuálnom stretnutí s klientom alebo pracovnom videohovore. Najdôležitejší je efekt zmeny oblečenia z pohodlného na pracovné. Tento úkon dá jasný signál mozgu, že je čas pracovať.

Ako na správne sedenie?

Pri sedavom zamestnaní je dôležité v akej polohe trávite svoj pracovný čas. Toto tvrdenie platí dvojnásobne, v prípade, že nemáte kvalitnú stoličku. Pri dlhodobom sedení trpí vaša chrbtica, preto by sme sa mali držať tých zásad:

• sadnite si na koniec stoličky, čo najbližšie k operadlu,
• monitor majte vo vzdialenosti nie viac ako 70 centimetrov od tváre. Čím ďalej ho umiestnite, tým viac budete namáhať krčnú chrbticu,
• ideálna vzdialenosť monitora je na vzdialenosť predpaženej ruky a vo výške očí. V prípade, že nemáte
podstavec, navŕšte na seba niekoľko kníh,
• chrbticu držte vzpriamene, ramená ťahajte dole a lopatky tlačte dozadu,
• nohy držte na šírku bedrových kĺbov a udržujte uhol 90 stupňov medzi kolenom a stehnom,
• krk držte v prirodzenej polohe a nevytáčajte sa do strán,
• predlaktia položte na stôl alebo na operadlo stoličky,
• každú hodinu vstaňte od práce a prejdite sa po miestnosti, neseďte staticky celý deň,
• nevykladajte ani neprekrižujte si nohy cez seba. Vplyvom toto vzniká tlak na cievy.