TRENDOM TEJTO ZIMY JE OTUŽOVANIE UKÁŽEME VÁM AKO ZAČAŤ

8. februára 2021

Jedným z najväčších trendov tejto zimy je masový záujem o otužovanie a posúvanie prahu tolerancie na chlad. Slováci vzali útokom jazerá a vodné plochy v okolí svojich domovov. Obľúbené letné pláže sa hemžia “ľadovými medveďmi” v plavkách a zimných čiapkach. Odvážlivci odhadzujú zimné oblečenie, župany a rukavice a ponárajú sa až po krk do ľadovej vody.

Základom je zdravý životný štýl

Až po niekoľkomesačnom pravidelnom kontakte so studenou vodou, počas sprchovania, je vaše telo pripravené na náročnejšiu záťaž. Otužovanie v prírode netreba za žiadnych okolností uponáhľať. Začnite so športovými aktivitami a pohybom pri nižších teplotách. Okrem pravidelnej prípravy formou studenej sprchy by ste mali venovať pozornosť svojmu životnému štýlu a príjmu potravy. Športovanie, zdravá strava, pravidelný príjem tekutín, vitamínov a minerálov, je len časťou skladačky životného štýlu správneho otužilca. Každý otužilec by mal byť taktiež oboznámený, že jeho telo počas otužovania vydá oveľa väčšie množstvo kalórii ako obyčajne. Pri pobyte vo vode chladnejšej ako 4°C, spotrebuje organizmus za minútu bez pohybu až 400 cal. Tieto kalórie spáli na udržanie telesnej teploty.

Otužovanie potrebuje čas

Ak sa predsa rozhodnete otužovaniu venovať, začnite postupne. Podľa asociácie slovenských ľadových medveďov, so športovým otužovaním a teda plávaním v studenej vode v jazerách a riekach, môžete začať asi po roku až dvoch, pravidelného otužovania sa studenými sprchami.Skutočne otužilým sa pritom stáva človek asi po dvoch rokov otužovania.

Popularita otužovania rastie

Tento trend nie je žiadnou novinkou. Masovejší záujem však súvisí s pandemickou situáciou, obmedzeniami a snahou ľudí byť v dobrej forme a pripravený na nástrahy chorôb. Aj vaše sociálne siete zahlcujú fotografie priateľov a známych v ľadovej vode so zamrznutýmúsmevom? Chceli by ste s  otužovaním začať aj vy?

Učte sa od skúsených

Dôležité je začať postupnými krokmi. Nikto nezačal s desaťminútovým plávaním v Dunaji zo dňa na deň. Začnite najprv so studenou sprchou. Stránka ladovemedvede.sk odporúča: “Začiatočníci sa majú denne sprchovať studenou vodou. Najlepšie je začať vlažnou vodou a postupne ju ochladzovať. Ak nemáme k dispozícií sprchu, nahradíme ju umývaním sa v studenej vode. Robíme to zásadne ráno. Studenou vodou sa môžeme otužovať aj večer, no tým nenahrádzame ranné otužovanie, ale iba dopĺňame. Ráno sa treba otužovať dvakrát tak dlho ako večer. V zime sa odporúča sprchovať 1-3 minúty, v lete 3-5 minút.”

Najdôležitejšia je psychická pohoda

Počas sprchovania sa snažte pohybovať, nikdy nestojte na jednom mieste. Preto sa pre začiatočníkov neodporúča ani sedavý kúpeľ v studenej vode. Ďalšou dôležitou zásadou otužovania je nenamáčať si hlavu a vlasy. V prípade, že na ranné otužovanie nemáte čas, zbytočne to nesiľte. Najdôležitejšie je byť neustále v dobrej psychickej pohode. Predídete tak potenciálnym zdravotným problémom a oslabeniu imunity.

Nový trend sociálnych sietí

Otužovanie nie je kváskovanie. Neskáčte hneď na nový internetový trend. Najlepší postup je, ak možnosti prekonzultujete so svojim všeobecným lekárom. Vyhnete sa tak zdravotnému riziku a nepreceníte svoje možnosti. Nesprávne otužovanie môže spôsobiť úplný opak zamýšľaného efektu a oslabí vašu obranyschopnosť a náchylnosť na choroby.