VITAMÍN D V POTRAVINÁCH

22. februára 2021

Okrem chladného počasia si v zime musí ľudský organizmus zvykať aj na skracujúce sa dni a nedostatok prirodzeného príjmu vitamínu D. V kombinácii so sychravým počasím a nízkymi teplotami sme náchylnejší na ochorenia a naša obranyschopnosť nie je tak bojaschopná ako v lete.

Chráňte svoje zdravie aj počas zimy

Toto obdobie je pre ľudské zdravie obzvlášť náročné. Ráno odchádzame do práce, ešte za brieždenia, a pri odchode domov je už čierna tma. Ľudskému organizmu chýba prirodzené vystavenie slnku a príjem drahocenného vitamínu D. “Počas letných mesiacoch je dobré krátkodobé vystavenie slnečnému žiareniu v čase obeda, počas zimných mesiacov je potrebné ho prijímať vo výživovom doplnku ideálne v kombinácii s rybím olejom,” hovorí výživová špecialistka Ing. Veronika Hanáková. Ľudská koža nie je vystavená slnku a prichádza tak o dôležitý zdroj tohto vitamínu, ktorý musíme doplniť iným
spôsobom. Pod vplyvom slnečných lúčov sa v pokožke derivát cholesterolu mení na vitamín D3. Ideálnym zdrojom vitamínu D je teda vlastná syntéza v pokožke.

Pozor na nadmerný príjem

Naopak nadmerný príjem vitamínu D sa môže podľa Hanákovej prejavovať bolesťami hlavy, náhlym smädom, nevoľnosťou a zvracaním. Za toxické sa pre dospelého človeka považuje dlhodobé užívanie dávky vyššej ako 10 000 U.I. denne. Všeobecne sa neodporúča prekročiť hranicu 4000 I.U. denne. Dlhodobý nadmerný príjem vitamínu D spôsobuje ukladanie vápnika vo svaloch, cievach, srdci a obličkách, čo môže viesť k ich zlyhaniu. Pri vysokých dávkach vápnika s vitamínom D sa môže zvyšovať riziko obličkových kameňov.

Čo spôsobuje nedostatok vitamínu D?

Nedostatok vitamínu D je v ľudskej populácii bežným javom. Už mierny nedostatok spôsobuje oslabenie
imunity a zníženú obranyschopnosť organizmu v boji s infekciami v ľudskom tele. Dlhodobý deficit môže
spôsobiť chorobné oslabenie kostí, vypadávanie zubov, podráždenosť a poruchy spánky, ako aj spomínanú osteoporózu. Viete, ktoré potraviny obsahujú vysokú hladinu vitamínu
D? “Zdrojom prirodzene výskytu sú morské ryby. Výborným zdrojom je kvalitný celozrnný chlieb s rybacou nátierkou. Napr. obsah vitamínu D v potravinách (olej z pečene tresky 210 μg / 100 g , losos 13 μg, tuniak 7,5 μg,vajcia 1,8 μg),” vysvetľuje Hanáková.

Posilňuje kosti aj zuby

Správna hladina vitamínu D je kritický pre rast kostí a ich regeneráciu. Podľa Hanákovej je okrem posilnenej obranyschopnosti základnou funkciou vitamínu D regulácia hladiny fosforu v krvi. Tým sa podieľa na stavbe kostí, zubov a pôsobí proti osteoporóze. Taktiež zabraňuje paradentóze, teda úbytku kostnej hmoty na upevneniezubov a napomáha pri znižovaní zápalov v ľudskom tele.

Odporúčaná dávka stúpa s vekom

Ak nejete ryby, je vhodné svoj jedálniček doplniť o výživový doplnok stravy. Na trhu nájdete rôzne druhy kapsúl, žuvacích tabliet či kvapiek. “Približná odporúčaná denná hodnota by mala predstavovať 5 μg. Táto hodnota s vekom stúpa. Osobám starším ako 55 rokov sa odporúča prijať okolo 15 μg a liečebná dávka je 25 μg denne,” dodáva výživová špecialistka Hanáková.