Rozhovor s Martinom Kurucom: Tesco je na strane ľudí

15. marca 2021

Aké opatrenia prijalo Tesco na ochranu zdravia zákazníkov a kolegov, ale aj na to, čo bolo obzvlášť náročné a ako sa zmenilo nákupné správanie, sa opýtal cas.sk CEO Tesca na Slovensku Martina Kuruca. Reťazec zaviedol hneď od začiatku pandémie účinné ochranné opatrenia vo všetkých prevádzkach na celom Slovensku a vytrvalo pokračuje ďalej, svojim kolegom rozdáva respirátory, dohliada na bezpečnosť v obchodoch a prináša moderné, bezpečnejšie formy nakupovania.

Ako hodnotíte pandémiu s odstupom jedného roka?

Mimoriadne ťažká situácia v spoločnosti naďalej pretrváva. Prešiel už rok od vypuknutia pandémie a situácia na Slovensku je vážnejšia ako kedykoľvek predtým. My sme sa k nástupu koronakrízy od začiatku postavili s plnou vážnosťou a zodpovednosťou, a to sa dnes ukazuje ako správny prístup. Bolo kľúčové, že sme zareagovali promptne hneď po vypuknutí pandémie. Spätne sa na to, ako zareagovali kolegovia z Tesca a ako sa postarali o to, aby bolo aj v tom najťažšom období dosť potravín a ďalších výrobkov pre všetkých, pozerám s veľkou hrdosťou. Bolo to naozaj náročné po všetkých stránkach – máme 153 obchodov na celom Slovensku a v každom jednom sme sa museli postarať tak o bezpečnosť zákazníkov, ako aj o bezpečnosť kolegov.

Keby ste mali menovať jednu vec, ktorá sa vydarila, a jednu, ktorá sa nevydarila?

V prvom rade, naša odpoveď na vypuknutie pandémie koronavírusu bola veľmi komplexná – od sprísnených hygienických rutín cez posilnenie tímov v obchodoch až po bezpečnejšie spôsoby nakupovania, ktoré prinášame zákazníkom nielen v prevádzkach, ale aj cez internet. V neposlednom rade sme nepoľavili v pomoci najzraniteľnejším – práve naopak, ešte viac sme ju zintenzívnili. Som presvedčený o tom, že každé opatrenie a rozhodnutie, ktoré sme v prospech ochrany zdravia v Tescu urobili, bolo nesmierne dôležité.

Ako pokračujete v spomínaných opatreniach v súčasnosti?

Neustále robíme všetko pre to, aby sme ochránili zdravie zákazníkov a kolegov. Aktuálne sa usilujeme o čo najširšiu dostupnosť respirátorov FFP2 – zákazníkom ich ponúkame bez zisku a s nulovou sadzbou DPH, v zmysle zákona. S distribúciou respirátorov FFP2 našim kolegom sme začali ešte pred platnosťou nariadenia vlády, ktoré od pondelka 8. marca zaviedlo povinnosť nosiť takýto respirátor aj v obchodoch či napríklad MHD.

Udržiavame posilnené hygienické rutiny v obchodoch, podporujeme našich kolegov v prvej línii, robíme osvetu medzi zákazníkmi o tom, ako nakupovať bezpečne. Počas celého uplynulého roka sme rozširovali našu službu donášky potravín a ďalších výrobkov. Robíme naďalej maximum, aby sme sa aj v aktuálnej neľahkej situácii uistili, že sa k zákazníkom dostanú všetky potraviny, ktoré potrebujú, a rovnako aj ďalšie nevyhnutné výrobky.

Čo konkrétne pre svojich zákazníkov a zamestnancov robíte?

Dodržiavame prísne bezpečnostné opatrenia, dlhodobo dbáme na nosenie rúšok a dnes už respirátorov FFP2. Dozeráme na dezinfekciu rúk pred vstupom do predajne alebo použitie rukavíc. Dbáme na dodržiavanie bezpečných odstupov. V našich prevádzkach sme nainštalovali plexisklá, ktoré chránia zdravie zákazníkov aj kolegov. Predajne, a to vrátane košíkov, vozíkov, kľučiek a ďalších plôch dezinfikujeme ešte pred otvorením a následne pravidelne so zvýšenou intenzitou v priebehu celého dňa.

Dohliadame aj na povolený počet zákazníkov, ktorý môže v jednu chvíľu nakupovať v obchodoch. Tu sa nám veľmi osvedčila aj inovatívna IT technológia od nášho slovenského dodávateľa, ktorá anonymne vyhodnocuje počet zákazníkov v prevádzke. Pri dosiahnutí dovoleného počtu nakupujúcich systém automaticky upozorní nakupujúcich aj kolegov. Takúto novinku využívame už v 60-tich prevádzkach.

Pomohli vám skúsenosti z prvej vlny, napríklad pri zásobovaní?

Nemôže sa stať, že niečo bude v obchode chýbať? Dopyt zákazníkov v obchodoch zostáva v uplynulých mesiacoch stabilný. Aj keď k istým ťažšie predvídateľným výkyvom prichádza pri každej zmene protipandemických opatrení. Sú to však zásadne menšie zmeny správania ako v prvej vlne či na jeseň. Neustále pokračuje plynulé zásobovanie našich distribučných centier v Beckove a pri Prešove. Odtiaľ putujú čerstvé i trvanlivé potraviny a rovnako ďalšie výrobky do všetkých 153 obchodov Tesca na Slovensku. Zákazníci už vedia, že sa na nás môžu spoľahnúť, a teda že my, a rovnako tak naši dodávatelia a producenti potravín, urobia za každých okolností maximum, aby pre nich zabezpečili nevyhnutné výrobky. Neprichádza preto už k panickým nákupom.

Mení sa počas pandémie správanie zákazníkov? Ak áno, v akom zmysle?

Naďalej vidíme, že zákazníci navštevujú obchody menej často, ale robia väčšie nákupy. Tento trend sa začal už v minulom roku po vypuknutí koronakrízy. Výhodou našich hypermarketov je, že v nich ľudia nakúpia všetko potrebné pod jednou strechou. Pre zákazníkov je to aj vzhľadom na široké uličky, vďaka ktorým môžu ľahko dodržiavať bezpečný odstup od iných zákazníkov, určite bezpečnejší spôsob nakupovania. Nakupujúci čoraz viac využívajú nákup so skenermi Scan&Shop – potraviny či iné výrobky vkladajú priamo do nákupnej tašky bez toho, aby ich museli opäť vykladať pri pokladni. Moderné skenery šetria čas zákazníkov a prinášajú im ešte pohodlnejší nákup. Čoraz obľúbenejšou sa stáva aj naša služba online donášky potravín Tesco Online nákupy. Zákazníci oceňujú komfort, bezpečnosť i rýchlosť tejto služby.

Predavačky, operátori dokladania tovaru a ďalší personál v predajniach pracuje v prvej línii. Ako ich chránite?

Tak, ako sa staráme o ochranu zdravia zákazníkov predajní Tesco, chránime aj zdravie všetkých našich kolegov. Kolegom v prvej línii distribuujeme respirátory FFP2 a staráme sa o bezpečné prostredie na pracovisku vďaka posilneným hygienickým rutinám.

Veľmi si vážime obetavú prácu všetkých kolegov, pretože iba vďaka nej dokážeme v súčasnej náročnej situácii zásobovať obyvateľov Slovenska potravinami. Podľa potreby posilňujeme tímy v obchodoch a distribučných centrách, celkovo sme od vypuknutia koronakrízy v rôznych obdobiach prijali tritisíc dočasných kolegov. Vďaka tomu sme dokázali podať pomocnú ruku mnohým ľuďom, ktorí sa počas koronakrízy ocitli bez práce.

V zahraničí dobrí zamestnávatelia dokonca zásobujú svojich zamestnancov vitamínmi…

Áno, je to tak a robíme to aj my v Tescu. Našich kolegov pravidelne zásobujeme vitamínovými balíčkami. Tehotným kolegyniam či seniorom sme umožnili zostať doma a poskytli im platené voľno. V Tescu tak chránime tých najzraniteľnejších kolegov. Všetkých kolegov podporujeme najviac, ako je to možné, vrátane balíka odmien a ďalších benefitov. Za uplynulý finančný rok sme investovali do zvýšenia miezd vyše 10 miliónov eur. Navyše, ako poďakovanie za obetavú prácu vyplácame mimoriadne bonusy, naposledy to bolo v decembri, už po tretí raz od vypuknutia koronakrízy. Celkovo sme vyplatili kolegom mimoriadne bonusy v sume tri milióny eur.

V ankete Najzamestnávateľ 2020 sa Tesco umiestnilo v trojici najlepších spomedzi dvadsiatich nominovaných spoločností v kategórii obchod a služby, kde hlasujú uchádzači o zamestnanie a zamestnanci. Potešili ste sa, keď ste sa to dozvedeli?

Veľmi nás to potešilo a vážime si výborné umiestnenie v tejto ankete, pretože svedčí o tom, že to, čo robíme, má zmysel a kolegovia oceňujú naše úsilie vytvárať v Tescu skvelé miesto na prácu. Je to ocenenie našej doterajšej práce, ako aj záväzok ďalej sa starať o našich kolegov najlepšie, ako vieme, a to nielen férovou mzdou či širokou škálou benefitov, ale najmä budovaním otvorenej a priateľskej kultúry.

Čo znamená otvorená a priateľská kultúra?

V Tescu budujeme kultúru inklúzie a diverzity. Chceme, aby sa každý cítil vítaný a rešpektovaný. Záleží nám na tom, aby každý mohol byť sám sebou a mohol naplno rozvíjať svoj potenciál. Vážime si jedinečnosť každého kolegu, podporujeme rozmanitosť a inkluzívny prístup. Našim kolegom patrí veľké ďakujem, pretože aj napriek neľahkým okolnostiam počas posledného roka neustále potvrdzovali, že žijú hodnotami spoločnosti.

Keď sa vrátime k téme nákupov, Tesco má na Slovensku najväčšiu službu online predaja potravín. Čomu pripisujete fakt, že u vás zákazníci tak radi nakupujú online?

Tesco Online nákupy prinášajú bezpečnejší nákup potravín a ďalších výrobkov z pohodlia domova. Službu sme spustili už v roku 2012 a odvtedy jej obľuba u zákazníkov kontinuálne narastá. Koncom minulého roka sme túto službu ešte viac rozšírili a odvtedy je prístupná pre celkovo viac ako 2,8 milióna ľudí, čo je vyše jeden milión domácností, najnovšie napríklad v Dunajskej Strede, Brezne, Liptovskom Mikuláši či v ďalších mestách a obciach. Posilnili sme aj kapacitu online nákupov v existujúcich lokalitách – v medziročnom porovnaní je dostupných 90 percent dodacích časových úsekov navyše.

Okrem toho Tesco ponúka aj službu Klikni a Vyzdvihni umožňujúcu vyzdvihnutie nákupu vo vybraných predajniach Tesca vo zvolenom čase, ktorý zákazníkovi najviac vyhovuje.

Komu nákupy online najviac pomáhajú?

Pomáhajú všetkým bez rozdielu veku. Takéto nakupovanie nielenže šetrí čas, ale je aj bezpečnejšie a pohodlnejšie. Keď väčšie a ťažšie nákupy privezieme zákazníkom rovno domov, je to veľmi komfortné a nakupujúci takúto pomoc oceňujú. Počas pandémie takto často nakupujú aj deti svojim rodičom či vnúčatá starým rodičom. Mnohí seniori si však dnes už dokonca objednávajú potraviny online aj sami. Navyše, pomocnú ruku podávame aj zákazníkom v karanténe, potraviny a ďalšie výrobky doručíme aj im. V takýchto prípadoch máme stanovené špeciálne pravidlá pre čo najbezpečnejšie bezkontaktné doručenie.

Napriek pandémii však otvárate aj nové kamenné obchody…

Koronakríza priniesla významné krátkodobé výzvy, no nezmenila naše dlhodobé priority. Minulý rok vnímame ako zlomový. Niekoľko rokov sme sa sústredili na to, akú veľkosť majú mať naše súčasné obchody či aký sortiment budú ponúkať, aby sme čo najlepšie obslúžili našich zákazníkov. V roku 2020 sme však prešli do rastovej fázy a expanzie. Aj v tejto mimoriadnej situácii sa nám podarilo otvoriť tri nové supermarkety, konkrétne v Turanoch na severe Slovenska, v bratislavskej Petržalke na Farského ulici aj v Banskej Bystrici na najväčšom sídlisku Sásová. Celkovo tak máme na Slovensku 153 obchodov. Zároveň sa ďalej pozeráme na príležitosti z pohľadu otvárania nových prevádzok. Vlani sme otvorili aj nové nákupné centrum Galéria v Petržalke. Ide o najväčšiu investíciu Tesca u nás od roku 2017. Pre našich zákazníkov sme spolu s hypermarketom Tesca pripravili aj viac ako 50 rozličných prevádzok.

Tesco predstavilo svoj franchisingový projekt Žabka. Aké máte prvé skúsenosti s otváraním potravín tejto značky?

Prvý obchod Žabky sme otvorili minulý rok na jeseň v Bratislave. Dnes Žabka prináša rýchly nákup bez kompromisov už v piatich prevádzkach v Bratislave, Trnave i Šamoríne. Tri nové obchody otvorila Žabka počas februára, teda počas jediného mesiaca. Žabka sa na Slovensku rozširuje rýchlo a my jej tímu, samozrejme, držíme palce aj v ďalšom napredovaní.

O Tescu je známe, že pomáha ľuďom v núdzi. Je to tak aj počas pandémie?

Áno, a pomáhame ešte viac, pretože mnohí ľudia sa, žiaľ, vinou koronakrízy ocitli v problémoch. Od vypuknutia koronakrízy sme darovali 1 700 ton nepredaných potravín, z ktorých bolo možné pripraviť štyri milióny porcií jedla. Zorganizovali sme dve potravinové zbierky – naši zákazníci, kolegovia a dodávatelia pomohli spolu s nami ľuďom, ktorí potrebovali podať pomocnú ruku. Celkovo sa tak k ľuďom v núdzi dostalo 128 ton potravín a drogérie. Ešte v minulom roku sme tesne po vypuknutí koronakrízy oznámili aj mimoriadnu potravinovú pomoc navyše, a to v hodnote 172-tisíc eur. Veľké ďakujem patrí partnerom z charít, vďaka ktorým dokážeme potraviny či drogériu distribuovať ľuďom, ktorí ich najviac potrebujú.

Navyše, Tesco vo februári darovalo ďalších viac ako 50 ton najpotrebnejších výrobkov. Ide napríklad o cestoviny, ryžu či iné trvanlivé potraviny určené ľuďom v ťažkých životných situáciách. Oznámili sme to po stretnutí v Prezidentskom paláci. Uskutočnilo sa za účasti prezidentky SR Zuzany Čaputovej a riaditeľa Potravinovej banky Slovenska Marka Urdzíka.

V kritickej situácii sú aj zdravotníci či seniori. Myslíte aj na nich?

Dlhodobo pomáhame v komunitách všade tam, kde je to najviac potrebné. Práve teraz je potrebná aj pomoc navyše, a to zdravotníkom či pracovníkom v domovoch seniorov. Pomohli sme konkrétne 57 zdravotníckym zariadeniam, a to najmä darovaním ovocia či pitného režimu. Práca zdravotníkov či sociálnych pracovníkov je v čase koronakrízy nenahraditeľná. Vystavujú sa riziku, aby zachraňovali životy iných. Vážime si ich obetavú prácu a s hrdosťou podporujeme zdravotnícke zariadenia naprieč Slovenskom, aby sme im pomáhali zvládať pandémiu koronavírusu.

Naša pomoc komunitám v čase koronakrízy má aj širší rozmer – vďaka nášmu programu Vy rozhodujete, my pomáhame sme už podporili 1 400 komunitných projektov, ktoré pomohli zlepšiť život či skrášliť okolie v komunitách, kde žijú naši zákazníci i kolegovia. Neziskovým organizáciám či školám, ktoré sa na projektoch podieľali, sme takto rozdali viac ako milión eur. V uplynulej edícii sme navyše podporili aj projekty pomáhajúce zmierňovať dosahy koronakrízy.

Zdroj: cas.sk