Dobré pre vás, dobré pre planétu

Najlepší svetoví vedci kladú stále väčší dôraz na to, aký má naša strava vplyv na životné prostredie a ako prispieva ku klimatickej zmene.

Aj keď WWF intenzívne spolupracuje s výrobcami a Tesco so svojimi dodávateľmi  na vytváraní trvalo udržateľného a bezpečného zásobovania, potrebujeme každého z vás, aby rástol aj dopyt po trvalo udržateľných produktoch.

WWF a Tesco spolupracujú na tom, aby spoločne zvládli obe tieto výzvy.

Na spoluvytváraní trvalo udržateľného potravinového systému sa podieľajú naše každodenné voľby a zloženie stravy. Niekoľko jednoduchých tipov vám pomôže osvojiť si zdravší jedálniček, ktorý zároveň prispieva k zdravému prostrediu. Jedno s druhým súvisí.

Naštartujte túto zmenu použitím šiestich princípov, ktoré vytvorila organizácia WWF a ktoré dotvárajú cestu ku zdravšiemu životu a zdravšej planéte.

Jedlá, ktoré vytvoríte použitím týchto princípov, vám pomôžu stravovať sa v súlade s trvalou udržateľnosťou a budú spĺňať výživové potreby. A čo je skvelé, náš výskum dokazuje, že tieto zásady spolu súvisia. Nakupujte jedlo, ktoré nie je obalené v množstve plastových materiálov. Najlepšou voľbou pre vás aj planétu sú sezónne lokálne pestované suroviny, ktoré nie sú vôbec balené alebo sú zabalené s ohľadom na udržateľnosť. Dodržaním týchto šiestich jednoduchých krokov sa vy sami stanete nositeľmi dôležitých zmien.

Šesť tipov k stravovaniu, ktoré je dobré pre vás aj pre planétu

1. Viac rastlinných potravín

Vychutnajte si ovocie a zeleninu aj celozrnnú stravu.

Prinášajú do našej stravy výber aj chuť. Zeleninu, strukoviny a orechy je možné obmieňať do nekonečna, použiť na prípravu chutných jedál spĺňajúcich výživové potreby. Pestrosť nájdeme v jedlách Stredomoria – od šalátov, cez dusenú zeleninu, až po tajine  jedlá založené na cestovinách či ryži. Tieto jedlá poslúžia ako vhodný príklad. A čerešničkou je poznanie, že rastliny môžu tiež prinášať plnohodnotné chuti.

2. Pestrosť je základom

Nech je váš tanier plný farieb, a tým nech je vaše jedlo výživnejšie a chutnejšie.

Tento princíp je postavený na rozširovaní našich horizontov. V súčasnosti sa mnohí ľudia spoliehajú na tie isté opakované jedlá a základné suroviny, napríklad kuracie mäso. Pestrý tanier nám zaručí viac živín, prirodzené, chuťami oplývajúce a vzrušujúce jedlo. Náš domov nám ponúka množstvo lokálne vypestovaných, chutných a zdravých surovín. Nebojte sa ich použiť! Vyhľadávajte sezónne suroviny.

3. Čo najmenej stravy v koši

Plánujte jedla a využite všetky prísady, aby ste obmedzili odpad.

Vyhodením potravín vyhadzujeme aj naše prirodzené zdroje a peniaze. Priemerná domácnosť vyhodí približne 30 % zakúpeného jedla. Je to podobné, ako keby sme 30 EUR zo 100 EUR vybratých z bankového konta rovno vyhodili do koša. Nemôžeme si to dovoliť ani my, ani planéta. Znížením množstva odpadu neskutočne znížime svoju vlastnú ekologickú stopu a jednoduchšie vytvoríme udržateľnejší a bezpečnejší potravinový systém. Pri snahe znížiť doma množstvo vyhadzovanej stravy vám pomôže lepšie plánovanie, rozumné nakupovanie a kvalitnejšie skladovanie potravín.

4. Obmedzte spotrebu mäsa

Využite iné zdroje bielkovín, ako napríklad hrášok, fazuľu, orechy.

Polovica globálne vypestovaných plodín slúži ako potrava pre dobytok. Ekologická stopa mäsa je mnohonásobne väčšia ako potravín založených na rastlinných zdrojoch. Patrí sem červené aj biele mäso. Pravdepodobne sme si už uvedomili, akú obrovskú stopu zanecháva červené mäso, najmä hovädzie, ktoré mnohí ľudia zamenili za kuracie. Tento krok však nie je alternatívou, lebo vo výsledku viedol len k väčšej spotrebe. Ak znížime spotrebu mäsa, neznamená to, že ostaneme bez bielkovín. Nájdeme ich v mnohých rastlinných zdrojoch. Je len na nás, do akej miery budeme ochotní rozšíriť svoje horizonty, vyskúšať nové jedlá, nahradiť mäso v pokrmoch alebo ho úplne vynechať. Môžeme začať zaradením dní bez mäsa alebo len znížiť jeho podiel na našom tanieri.

5. Nakupujte potraviny, ktoré spĺňajú dôveryhodné štandardy certifikácie

Zvážte nákup surovín s certifikátom MSC, Rainforest Alliance aj produkty ekologického poľnohospodárstva.

Je potrebné viac sledovať, čo je uvedené na obale potravín, ktoré nakupujeme. Na obaloch môžete nájsť rôzne certifikáty, ktoré sú potvrdením, že uvedená potravina pochádza z trvalo udržateľného zdroja či bola vyrobená použitím týchto princípov. Toto rozhodnutie je dôležité najmä v prípade, ak sa nedokážeme vyhnúť nákupu potravín nepochádzajúcich z miestnej výroby. Pri svojom ďalšom nákupe by ste mali vyhľadávať logá, ku ktorým patrí Fairtrade (ochrana farmárov a robotníkov v rozvojových krajinách), Freedom Food (vytvorené s ohľadom na životné podmienky zvierat), MSC a ASC (Marine Stewardship council a Aquaculture Stewardship Council ) a RSPO (Roundtable for Sustainable Palm oil).

6. Menej potravín obsahujúcich vysoký podiel tuku, soli a cukru

Jedzte menšie množstvá alebo menej často.

Cukrové plantáže spôsobujú stratu biotopov a tým ničia biodiverzitu, intenzívne používanie vody a pesticídov prináša ďalšie nežiaduce vplyvy na životné prostredie a kultivácia cukrovej trstiny a repy spôsobuje aj eróziu. Produkcia soli má tiež negatívny vplyv na životné prostredie a v prípade jej nadmerného užívania aj na ľudský organizmus. Pokúste sa koláče, sladkosti a čokoládu rovnako ako aj údené mäso, hranolky či lupienky jesť len príležitostne. Vyberte si vodu, vyhnite sa sladeným nápojom a nezabudnite, že džúsy majú tvoriť len jednu pätinu vašej dennej spotreby bez ohľadu na to, koľko pijete.

Vedeli ste, že …?

  • Približne 30 % globálnych emisií skleníkových plynov súvisí s našou stravou a ak sa nerozhodneme konať, toto číslo pravdepodobne porastie.
  • Výroba potravín má výrazný vplyv aj na vodné a suchozemské ekosystémy. 70 % sladkovodných zdrojov pochádzajúcich z riek a jazier sa využíva v poľnohospodárstve, zatiaľ čo poľnohospodárstvo je hlavnou príčinou odlesňovania.
  • Zrátajúc všetky tieto vplyvy zistíme, že náš aktuálny potravinový systém zodpovedá za stratu približne 60 % celosvetovej biodiverzity.